JUSS OG SAMFUNN

ABC Startsiden satser i tøft, svensk marked

Den norske Telenor-portalen ABC Startsiden allierer seg med Telenordia Privat og satser på det svenske internettmarkedet. Det opplyser Startsiden-sjef Espen Udland til digi.no.

22. okt. 2002 - 13:49

Etter å ha figurert mange år i toppen av det norske internettmarkedet, tar ABC Startsiden steget over til Sverige.

- Vi skal lansere en Startsiden light i Sverige. Dette er en forsiktig satsing, og vi satser på tæring etter næring, sier Espen Udland, sjef i Startsiden.

I Norge er portalen en av de største. Ifølge siste måling fra Norsk Gallup Institutts WebMeasute-målinger ligger portalen like etter SOL blant norske samkjøringer (måling av unike besøkende på flere nettsteder. Startsidens samkjøring omfatter domenene Startsiden.no og Kvinneguiden.no).

Portalen er en av de få som slapp unna nedturen i 2001 og økte omsetningen fra 9,2 millioner i år 2000 til 12,3 millioner kroner i fjor. Selskapet greide også så vidt et overskudd i 2001 (+122.000 i resultat før skatt), en nedgang fra rundt 1,1 millioner i driftsoverskudd i år 2000. Blant annet førte en betydelig økning av lønnskostnader til at overskuddet ikke ble større.

Nå satser internettselskapet med den sunne økonomien på det tøffe, svenske markedet. Men ikke alene.

ABC Startsiden er nesten heleid av Telenor Plus (Schibsted eier fortsatt 16,6 prosent) og entrer det svenske markedet sammen med et annet Telenor Plus-selskap.

Etter at Telenor skilte ut næringslivsvirksomheten i Telenor Solutions AB, har det norske selskapet samlet de svenske privatkundene i Telenordia Privat AB. Ifølge Udland er det dette selskapet som skal hjelpe Startsiden med fødselshjelp i et tøft svensk marked.

Telenordia skal ha tilgang til minst 500.000 svenske privatkunder og sørger for en flying start.

Den nåværende startsiden til Telenordia skal skiftes ut med en åpningsside produsert av - ja nettopp - gründer Tom W. Ottmar.

Ottmar, som dro i gang Startsiden på fritiden en gang midt på 90-tallet, er blitt leid inn for å utvikle siten som går tilbake til portalens opprinnelige filosofi. Han skal imidlertid ikke være med på satsingen videre.

Mens det finnes 50.000 pekere i Startsiden.no sin database, vil den svenske utgaven maks inneholde 1.000 utvalgte pekere i begynnelsen. Det skal være et skjønnsomt utvalg av de beste svenske nett-tjenestene innen ulike kategorier.

Espen Udland.
Espen Udland.

Det er opprettet et selskap i Sverige, men uten ansatte. På sikt håper Udland å ha råd til å lønne én journalist, i begynnelsen brukes bare et svensk oversettelsesbyrå for å gjøre grunnarbeidet, i tillegg til driften fra det norske kontoret.

Det skal være 16 hovedkategorier (blant annet bil, båt, motor, helse, reise, samfunnsinformasjon, næringsliv og IT/datakommunikasjon) med flere hundre underkategorier.

I tillegg skal en rekke nyhetsagenter plukke saker fra 35-36 svenske innholdsleverandører - uten å spørre om lov først.

- Vi satser på at de har lyst på trafikk, sier Udland.

Han vil ikke gå ut med noen budsjettmål eller hva de ønsker å oppnå med satsingen, utover at de skal etablere seg blant de 15 mest trafikkerte nettjenestene i Sverige. Allerede i dag skal den nåværende startsiden til Telenordia figurere i dette sjiktet.

- Vi ser på siter som Aftonbladet, Passagens og svenske MSN som de største konkurrentene, sier Udland.

På den kommersielle siden har selskapet leid inn det norsk-baserte annonsenettverket Advertising.com (tidligere Dayrates) til å gjøre jobben. I tillegg forhandler Udland med et svensk nettverk.

- Vi skal sørge for å få inn penga før vi bruker dem. Vi tar alle utviklingskostnadene på den svenske satsingen og avskriver dem umiddelbart, det vil si kostnadsføre dem på det norske regnskapet for inneværende år, sier Udland som også vil være restriktiv med annonseformater som Startsiden.no.

Selskapet mener at nettreklamen ikke må skremme vekk nettbrukerne og kjører blant annet veldig lite sprett-opp annonser.

- Hele filosofien vår skal eksporteres til Sverige, med samme strikte policy på annonsesiden, blant annet med en pop-up-fri sone. Det er veldig viktig for oss å holde fokus på brukervennlighet, sier Espen Udland.

Hege Støre er konsernsjef i Advania.
Les også

Advania på lederjakt: – Jeg hadde brukt opp min energi

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.