Microsoft-sjef Steve Ballmer presenterte selskapets nye Surface-produkter mandag denne uken under et arrangement ved Milk Studios i Los Angeles. (Bilde: Jonathan Alcorn/Bloomberg/Getty Images/All Over Press)

Acer bekymret over Surface

Men ikke over konkurransen fra Microsoft.

Microsoft kunngjorde denne uken at selskapet vil lansere og selge egne nettbrett-lignende produkter –nå kjent som Surface, basert på henholdsvis Windows RT og Windows 8 – og dermed også tråkke i bedet til sine pc-partnere. Kun noen av partnerne skal ha blitt informert om planene, og da kun dager før de ble offentliggjort.

Til nå har reaksjonene fra pc-leverandørene i praksis vært «ingen kommentar». Men nå har Oliver Ahrens, Acers sjef for EMEA-området, tatt bladet fra munnen.

Til Reuters sier han at han er bekymret over Surface, men ikke på den måten man kanskje skulle tro.

– I stedet for å forbedre brukeropplevelsen i Windows 8, åpner de en ny slagmark. Jeg er bekymret for at dette vil føre til defokusering internt hos Microsoft, og at vi av den grunn vil måtte lide fordi vi arbeider med deres produkter, sier Ahrens til Reuters.

Han mistenker at Microsoft forsøker å kopiere noe av Apples strategi, men tviler på at selskapet vil lykkes.

– Microsoft samarbeider med to dusin pc-leverandører globalt, inkludert de lokale aktørene, mens Apple er alene og kan gjøre mer eller mindre hva det ønsker. Microsoft er en komponent i et pc-system. En veldig viktig komponent, men fortsatt en komponent.

Delte meninger

Ahrens får likevel ikke støtte fra Stan Shih, som i 1976 grunnla selskapet som i 1987 skiftet navn til Acer, og som var styreformann for selskapet fram til 2004.

– Microsoft håper at markedsføring av tablet pc-er under eget varemerke vil oppmuntre leverandører til å tilby Windows 8-baserte tablet pc-er og dermed bidra til å utvide etterspørselen i markedet etter produktserien, sier Shih til Digitimes.

– Så snart denne hensikten er oppnådd, vil ikke Microsoft tilby flere modeller. Leverandører som tar i bruk Windows 8 bør tolke Microsofts intensjoner positivt, siden de vil tjene på Microsofts markedsføring, mener Shih.

    Les også:

Til toppen