Acer er den nye PC-stjernen

Mens Dell har mistet farten, er taiwanske Acer blitt den nye vekstkometen i PC-bransjen.

Tall fra det norske PC-markedet i tredje kvartal viser et markedsbilde som er i ferd med å endre seg. I mange år har markedet vært dominert av en kamp mellom HP og et raskt voksende Dell. Det har så vært et godt stykke ned til nestemann på listen.

Dette er i ferd med å endre seg på grunn av Acer. Det er Acer som er den overlegne vinneren etter sommerferien. Selskapet har løftet salget hele 31 prosent til 40013 maskiner. Dette løfter Acer opp i tet-sjiktet. Dell solgte 54.283 maskiner og HP solgte 78.440 maskiner.

De norske tallene er ikke noen tilfeldighet, viser det seg. Tall for tredje kvartal viser at Taiwan-baserte Acer klarte å løfte salget med hele 22 prosent, mens bransjen i snitt bare vokste 8,2 prosent.

En av årsakene er Acers tidlige og harde satsning på bærbare PCer, blant annet med sine røde Ferrari-modeller. Årsaken til Ferrari-samarbeidet er nok at det taiwanske er ledet av italienske Gianfranco Lanci.

Acer er dermed den nye vekst-kometen etter at Dells nesten helt linjære vekst siden oppstartet dabbet av for et år siden. Acer har nå en markedsandel på 5,9 prosent i det globale PC-markedet og nå spår analytikere at de kan bli verdens tredje største PC-produsent - bak HP og Dell.

Da må selskapet ta igjen Lenovo, som kjøpte IBMs PC-divisjon. Lenovo har i dag en markedsandel på 7,5 prosent, men la nylig frem skuffende null-resultater.

Det oppsiktvekkende med veksten er Acers historikk. Selskapet slet tungt på 90-tallet, men restrukturerte selskapet i høsten 2000 og kvittet seg med sine egne fabrikker for å fokusere på design og markedsføring.

Analytikere forklarer Acers vekst med selskapets asiatiske røtter, for det er her og ikke i markeder som USA at salget virkelig vokser.

Til toppen