Acer kjemper for marginene

Verdens fjerde største PC-leverandør, taiwanske Acer, selger godt, men sliter med marginene.

Taiwanske Acer økte leveransene av stasjonære og bærbare PC-er med 54 prosent i tredje kvartal, sammenliknet med samme kvartal i fjor. Selskapet er verdens fjerde største PC-leverandør globalt, ifølge IDC. I Asia inntar Acer femteplassen, etter Lenovo, HP, Dell og Founder Group (nok et kinesisk selskap). Acer selger vesentlig gjennom distributører, og gjør det spesielt skarpt i Europa.

Omsetningen økte med 47 prosent til 2,46 milliarder US dollar. Resultatet økte med 37 prosent til 59 millioner dollar. Analytikerne hadde ventet 71 millioner dollar. I andre kvartal var nemlig resultatet 68 millioner dollar.

Acers problem er at driftsmarginene er for lave. Styreformann JT Wang sier til Financial Times at selskapets første mål er å øke marginen til tre prosent, målt som driftsresultat i prosent av omsetningen. Hittil i 2005 er marginen 2,5 prosent.

– I de neste ett til to år vil vi øke marginen for å nærme oss 4 prosent, men det vil ikke kunne bli noen videre økning til 5 prosent, sier Wang.

Analytiker Daniel Chang i Macquarie Research er mer pessimistisk. Ifølger Reuters forventer han at marginene vil falle til 2,4 prosent i 2006.

Wangs strategi er å kjempe om markedsandeler, spesielt i USA, og sørge for tett kontroll med kostnadene. I år vil omsetningen i USA nå en milliard dollar, med en «bitteliten» fortjeneste på bare noen få millioner dollar. Målet er å tredoble dette neste år, i håp om at driftsmarginen da kan komme på høyde med det Acer opplever i andre store markeder.

I fjerde kvartal tror Wang at Acer vil oppleve 15 til 20 prosent høyere omsetning enn i tredje kvartal, at og selskapets globale markedsandel øker til mer enn 5 prosent, fra dagens 4,7 prosent.

Til toppen