Acer og Apple erobrer pc-Norge

Markedet faller som en stein, men noen gjør ekte stormskritt.

Tall fra analyseselskapet Gartner viser at det norske pc-markedet er i utakt, ikke bare med verden som helhet, men også med Vest-Europa.

I fjerde kvartal 2009 opplevde verdens pc-marked sin kraftigste vekst på sju år, med en volumøkning på 22,1 prosent til 90 millioner enheter. Av de fem største leverandørene på verdens basis – HP, Acer, Dell, Lenovo og Toshiba – økte samtlige mer enn markedet, med unntak av Dell, der volumveksten var beskjedne 5,7 prosent. Acer og Lenovo økte mest, med henholdsvis 41,5 prosent og 42,2 prosent.

Tall for Vest-Europa viser en langt mindre volumvekst enn for verden som helhet, bare 4,0 prosent. Listen over de fem største viser Acer på topp, etterfulgt av HP, Dell, Asus og Toshiba. Lenovo er altså ikke med. Asus, mest kjent for sine mini-bærbare, økte med 9,4 prosent. Den store vinneren var Acer: De økte med 33,9 prosent, og erobret førsteplassen fra HP, med 4,67 millioner enheter levert, mot 4,31 millioner for HP. HPs leveranser falt med 7,5 prosent, mens Dell og Toshiba falt med 1,4 prosent.

Gartner bemerker at fjerde kvartal var det eneste kvartalet der pc-leveransene i Vest-Europa økte, sammenliknet med samme kvartal i 2008.

I Norge derimot, krympet pc-leveransene med 12,5 prosent fra fjerde kvartal 2008 til fjerde kvartal 2009, til 335 481 enheter.

To leverandører gikk mot strømmen: Acer økte med 48,2 prosent til 78 920 pc-er, og er bare 2,2 prosentpoeng fra å overta HPs status som Norges største pc-leverandør. For ett år siden hadde HP et forsprang på 8,0 prosentpoeng. Da var Acers andre plass i praksis delt med Dell: Nå er avstanden til Dell over ti prosent av det samlede norske pc-salget.

Apples volumvekst er enda mer formidabel, hele 53,8 prosent til 22 211 enheter og femteplass. For ett år siden leverte Asus dobbelt så mange pc-er i Norge som Apple. Nå er avstanden i markedsandel redusert til 2,6 prosentpoeng.

Gartners tall for Norge i fjerde kvartal 2009 ser slik ut:

    Les også:

Til toppen