Acer vil bli størst innen bærbare

Formann JT Wang mener de er mer tilpasningsdyktige enn erkerivalen HP.

I april, da analyseselskapet Gartner la fram sin analyse av utviklingen på det globale pc-markedet i første kvartal i år, var den sterke framgangen til Acer et av de mest iøynefallende trekkene.

I et globalt marked som vokste med 27 prosent i volum, vokste Acer 54 prosent, mot 20 prosent for HP og 21 prosent for Dell, og den taiwanske produsenten fikk en solid andre plass, bak HP men godt foran Dell. I Europa, Midtøsten og Afrika, der markedet økte med 25 prosent, gikk Acer forbi begge de amerikanske produsentene, og erobret en markedsandel på 21 prosent, mot 20 prosent for HP og 9 prosent for Dell.

Innen bærbare, globalt sett, gikk Acer forbi HP, med 9,49 millioner enheter mot 9,47 millioner for HP.

Fredag uttalte styreformann JT Wang i Acer at de akter å beholde sin status som verdens største leverandør av bærbare pc-er minst gjennom hele 2010.

Wang holdt en pressekonferanse i etterkant av årsmøtet med aksjonærene i Acer. Han fortalte om vedvarende kraftig vekst i leveranser og omsetning, og spådde at omsetningen i tredje kvartal ville bli 15 prosent høyere enn i andre kvartal. Dette anslaget er en oppjustering fra en tidligere prognose på 10 prosent vekst. Konsernets regnskap viser en omsetning tilsvarende 5 milliarder dollar i første kvartal i år.

Styreformann sa at konsernet – som i tillegg til Acer-merket også selger pc-er under merkene Gateway, Packard-Bell og eMachines – hadde vist seg langt mer dyktig i å tilpasse seg raske endringer i markedet enn sine konkurrenter.

– Da etterspørselen plutselig styrket seg i andre kvartal, var vi blant de få som kunne tjene på det, fordi vi hadde forberedt oss på det svært tidlig, sa Wang ifølge Financial Times.

Acer har lagt vekt på å holde stabile priser, trass i økende komponentpriser, særlig minnebrikker, og store lønnsøkninger i elektronikkfabrikker i Kina. De har drevet med «dynamiske justeringer» av både priser og produktmiks de siste to månedene, uten at dette, ifølge Wang, har fått negative følger for markedet. Tvert om: Han betegner etterspørselen som fortsatt sterk, og forteller at gjennomsnittsprisen per solgte enhet har økt, for første gang på fem år.

Fredag kunngjorde Acer også at de ville lansere to nye «netbook»-modeller (minibærbare) med AMDs Neo-prosessor. Neo er en utfordrer til Intels Atom-prosessor: Den har tilsvarende egenskaper innen strømsparing, men tilbyr generelt bedre ytelse og er overlegne innen grafikk og multimedia. Neo har hittil vært forbeholdt dyrere bærbare pc-er. At Acer tilbyr dem i minibærbare tolkes som et frieri til dem som også vil bruke slike maskiner til HD-multimedia.

    Les også:

Til toppen