Acer vokser raskere enn Dell

Det er andre som har overtatt kanonvekst-rolle til Dell. Her er listen over de største norske PC-aktørene:

PC-markedet i Norge vokste totalt med 30 prosent i 2004, ifølge tall bransjebladet IT-bransjen har samlet inn. Analyseselskapet DMR mener veksten var 24,8 prosent for hele året, men 32,1 for siste kvartal.

Det tar ikke helt av for Hewlett-Packard, selv om de fremdeles ligger på toppen av PC-statistikken. Vekst på 19 prosent i antall solgte enheter er i seg selv langt fra katastrofalt, men ikke bra nok når Dell vokser med 46 prosent. Dell har et godt stykke igjen før de tar igjen HP, med markedsandel på henholdsvis 20 prosent mot HPs 26 prosent. Men etterfølgeren til nylig avgåtte HP-sjef Carly Fiorina, må nok gjøre noen grep for å snu trenden.

Omsetningsveksten var nok heller ikke allverdens for HP. Blant leverandørene it-bransjen snakket med, var det nemlig stor enighet om at prisene hadde falt med 15-20 prosent. Vekst i antall enheter under 15 prosent kan dermed bety fall i omsetningen.

– Snittprisen på en stasjonær PC med skjerm ligger på 1000 dollar, mens snittprisen på bærbare er nede i 1500 dollar, sier Ingeborg Flønes, markedssjef i PC-divisjonen i HP til IT-bransjen.

De som har satset mest på bærbare maskiner vokser mest av alle. Dette gjelder særlig Acer, som har jobbet mye med kanalstrategien sin, og gjør det svært sterkt i bedriftsmarkedet for bærbare PC-er. Acer vokste med 107 prosent, og lander på 39.988 solgte PC-er. De selger svært få stasjonære PC-er, men på bærbare er veksten prosentvis dobbelt så stor som Dells.

Dell er til gjengjeld alene om å dra opp veksten på stasjonære PC-er, med vekst på 46 prosent i konsumentmarkedet, og 31 i bedriftsmarkedet. Enkelt andre vokser prosentvis mye, men på svært små volumer.

Hattelco er den store taperen, med 7 prosent nedgang. Hattelco presterte derimot godt på bærbare PC-er. Komplett debuterte også med egne bærbare PC-er i fjor, og solgte 200 før nyttår.

Apple er også en taper. På tross av iPod-suksessen klarte de bare 1 prosent vekst.

Her er IT-bransjens tall for PC-salget 2004:

PC-salget 2004 i Norge

Tallene gjelder leverandørenes egen PC-produksjon, solgt i Norge. Tallene er delt i salg til konsument og bedrift, og er hentet inn av bransjebladet it-bransjen, med støtte fra IDC.

Til toppen