John Hugosson i Active 24 bekrefter at de avvikler i Norge og overfører kundene til Visma-eide Loopia. (Bilde: Active 24)

Active 24 blir avviklet i Norge

Alle kundene flyttes over til et annet selskap.

Det norske domene- og webhostingselskapet Active 24 blir avviklet etter lengre tids økonomiske utfordringer.

Samtlige norske kunder blir overført til svenske Loopia, som i likhet med Active 24 er et heleid datterselskap i Visma-konsernet.

Administrerende direktør John Hugosson i Active 24 bekrefter at de nå skal samle hostingtjenestene under ett felles nordisk tak og ett varemerke.

Ifølge ham skal dette gjøre dem i stand til å levere bedre og mer innovative løsninger.

– Kundene blir flyttet til nye, men tilsvarende produkter og tjenester hos Loopia. Kundene møter også en ny supportorganisasjon og får tilgang til et nytt kraftfult kontrollpanel, der de kan administrere sine tjenester. Flyttingen kommer for en stor del til å skje automatisk, men en del kunder kommer antakelig til å måtte foreta noen mindre justeringer av sine nettsider, sier Hugosson i en e-post til digi.no.

Selskapet har tidligere måttet tåle kritikk fra kunder etter flere uker med nedetid, der nettsider ble hacket og virksomheten ble hardt rammet av tjenestenektangrep. Selskapet kunne bare beklage forholdet.

Les også: Forstår at kundene er forbannet

Store underskudd

Flytteprosessen starter i løpet av denne vinteren, heter det i en melding som nylig gikk ut til alle kundene. Samme overføring skjedde tidligere i år for alle svenske og danske kunder.

Visma overtok Active 24 etter oppkjøpet av Mamut i 2011. Året etter ble det igangsatt en snuoperasjon for å bedre lønnsomheten i selskapet, men dette har ikke gått like bra som planlagt.

– Snuoperasjonen har tatt lengre tid enn forventet og vi endrer nå strategi og avvikler varemerket Active 24 i Norge. Den negative økonomiske utviklingen for det norske selskapet utgjør en viktig del av den beslutningen, sier Hugosson til digi.no.

Regnskapstallene for de siste årene viser store tap. Årene 2012, 2013 og 2014 endte med et samlet underskudd på 29,2 millioner kroner. Samtidig er det blitt overført 24,3 millioner kroner til morselskapet Visma i form av konsernbidrag.

Selskapet retter seg først og fremst mot kundesegmentet små- og mellomstore bedrifter. De ønsker ikke å røpe antall kunder i enkeltland, men oppgir å ha mer enn 330.000 kunder på Europa-nivå.

– Tøff konkurranse

Utviklingen over tid vitner om at det er vanskelig å tjene gode penger på webhosting, selv for Active 24 som regner seg selv som en av Nordens største aktører.

– Det er ikke særlig profitabelt å drive hostingtjenester i Norge, kan det virke som. Har du en kommentar til hvorfor lønnsomheten er så dårlig?

– Hostingmarkedet i Norge er interessant med mange mindre lokale aktører og hard konkurranse og vi tror at markedet er modent for en viss konsolidering framover, lyder svaret fra John Hugosson.

Active 24 ble etablert i Oslo allerede i 1998, den gangen som Active ISP. Selskapet har vokst gjennom en lang rekke oppkjøp og konsolideringer. De var en gang notert på Oslo Børs. Senere ble selskapet slukt av Mamut, før de endte opp som et datterselskap av Visma-konsernet. Foruten kunder i Norden leverer de tjenester også til en lang rekke andre land, deriblant Storbritannia, Nederland, Spania, Serbia, Polen og Tsjekkia.

Til toppen