Trues med søksmål, men vurderer også å selv gå til politianmeldelse for angrepene mot selskapet: Adm.dir John Hugosson i Active 24. (Bilde: Active 24)

Active 24: - Forstår at kundene er forbanna

Beklager flere ukers nedetid. Trues med søksmål.

I forrige uke skrev digi.no at Visma-selskapet Active 24 i flere uker har slitt med nedetid på webhotell-tjenestene de tilbyr.

Frustrerte bedriftskunder har opplevd å få nettstedene sine hacket, manipulert med reklamelenker, og dessuten at tjenestetilbyderen ikke svarer på henvendelser.

Det er typisk småbedrifter som er på kundelisten.

Active 24 hevder at problemene skyldes et uvanlig stort antall tjenestenektangrep.

Problemene er på ingen måte over.

– Jeg ønsker ikke å kommentere enkeltkunders uttalelser, men jeg forstår absolutt at kunder er forbanna på oss. Jeg beklager virkelig denne situasjon og garanterer at vi jobber hardt for å løse problemene. Dette har absolutt høyeste prioritet, sier administrerende direktør John Hugosson i Active 24 til digi.no onsdag.

Truer med anmeldelse

Sørlandsbedriften Transfercar4u og deres nettsted www.returbil.no er blant kundene som er hardt rammet.

De har en bedriftspakke på webhotell hos Active 24. Nettstedet som videreformidler returbiler fra bilutleieselskapene er avhengig av oppetid for å tjene penger.

– Vi er et rent nettselskap og har vært uten inntekter nå i 10 dager. I verste fall kan Active 24s problemer medføre økonomiske problemer og mulige konkurser, skriver Geir Westermann i en e-post til digi.no.

Han oppgir å være teknisk ansvarlig for nettstedet som fortsatt ikke virker.

Ifølge ham har kunden tatt kontakt med advokat og truer med søksmål og krav om erstatning fra Active 24.

Videre får selskapets kundeservice passet sitt påskrevet. Påstanden er at support bløffer og later som om de ikke har problemer.

– Active 24s kundeservice er vel kjent for å være noe av det verste som finnes, og å sende en epost der er jo som å skrive det på et ark å kaste det i søpla. Gjennom de årene vi har vært kunde der har vi rapportert 10-talls problemer og aldri fått svar på epost. Når man ringer til dem får man ofte noen som på gebrokkent norsk ikke forstår hva vi forsøker å forklare. Denne uken forsøker til og med support å late som det ikke er problemer selv om det står på deres egne nettsider og våre sider er nede, skriver han i en e-post.

Active 24s administrerende direktør hevder i dag at situasjonen er blitt betydelig bedre for de aller fleste kundene, men at enkelte kunder fortsatt er rammet.

– Spesielt gjelder det ved FTP-tilkoblinger, sier Hugosson i Active 24.

Han legger at hvis kunder opplever problemer med sine nettsider bør de ringe og be om hjelp.

– I det aller fleste tilfellene finner vi da en god løsning for kunden.

digi.no har observert at det i selskapets tilbud om webhotell inngår (utrangerte) Windows 2003-servere.

Kan dette være noe av årsaken til problemene?

– Vi har fortsatt Windows 2003-servere, mange kunder har ønsket å beholde dette. Det er alltid en ekstra utfordring med eldre plattformer, og vi ser på en utfasing av disse fremover, svarer Hugosson.

I forrige uke fortalte han at flere hundre kunder er rammet av den siste tidens trøbbel.

– Hvilken erstatning vil Active 24 tilby kundene?

– Eventuell erstatning får vi komme tilbake til, og da se på de respektive kundenes situasjon.

Active 24 bekrefter at de selv vurderer å gå til politianmeldelse for forholdet som nå rir selskapet som en mare.

– Vi overveier også å foreta en politianmeldelse. Det pågår en intern utredning rundt dette, så får vi se hva den kommer fram til, sier John Hugosson.

    Les også:

Til toppen