Active ISP forvirrer tidligere domenekunder

En e-postmelding fra Active ISP kan tolkes som om selskapet fortsatt anser tidligere kunder som aktive.

E-postmeldingen fra Active ISP ble, ifølge Morten Hagelund, markedsansvarlig i Active ISP, sendt ut til 1500 nåværende og tidligere kunder, som hadde registrert et .no-domene gjennom det svenske selskapet Domain Technology, et selskap som ble kjøpt opp av svenske Carambole, som igjen ble kjøpt opp av ActiveISP.

E-postmeldingen åpner med setningen "Kjære Carambole kunde". Lenger ut i brevet blir mottakerne bedt om å sende inn en ny egenerklæring for deres norske domener. Årsaken til dette forklares ikke. Erklæringen bes sendt til Active ISP.

Hagelund forklarer det hele med at Domain Technology i sin tid ikke tok vare på egenerklæringene fra kundene, noe NORID krever at gjøres. Active ISP har derfor ansett det som sitt ansvar å drive inn disse fra de tidligere kundene til Domain Technology. NORID vil kunne slette domener hvor egenerklæring mangler.

Men Hagelund forklarer ikke direkte hvorfor de tidligere kundene blir titulert som Carambole-kunder, selv om han understreker at Active ISP ikke har noe ønske om å fiske kunder.

- Det er det ingen som vil tjene noe på, sier Hagelund til digi.no.

Markedssjef i Nordic Hosting Norge, Dan Femoen, reagerer kraftig på denne e-postmeldingen på vegne av sine kunder. Han mener de tidligere Active ISP-kundene vet at de ikke har noe kundeforhold til selskapet, og derfor vil kunne avvise e-posten - med den fare at domenet blir slettet.

- Det må jo være en forventet forutsetning at man begrunner sin henvendelse, når kunden risikerer å få sitt domene slettet. Det skaper jo også en unødvendig forvirring blant våre kunder. En vet ikke hvem man skal forholde seg til, sier han til digi.no, og beklager det merarbeid hans selskap har måttet gjøre på grunn av denne situasjonen.

- Når man skal rette opp i feil, så bør man gjøre det så presist som mulig. Dette er det ikke blitt gjort i dette tilfellet.

Active ISP har også tidligere fått kritikk for manglende oversikt over domenekunder som har byttet til en annen registrar.

Til toppen