Active24 slått ut av strømbrudd

Teknisk trøbbel i Oslo-datasenter rammer kunder i flere land.

Et ukjent antall kunder av tjenesteleverandøren Active24 har i dag store problemer. Active24 er en del av Mamut-konsernet.

- I formiddag medførte en strømutkobling på datasenteret vårt i Oslo at en av de såkalte failovertjenestene ikke fungerte, sier kommunikasjonsdirektør Knut Ekern i Mamut til digi.no.

Feilen gjør at en rekke av Active24s kunder ikke får tilgang til verken e-post eller nettsider. Driftsproblemene ved Oslo-senteret påvirker både norske og utenlandske kunder av selskapet.

Ekern forteller at årsaken til feilen er identifisert og at alle deres tilgjengelige ressurser jobber med å løse problemene så raskt som mulig.

Han forsikrer samtidig at ingen kunder vil miste e-post. Alle meldinger skal bli lagt i kø på serverne og levert straks tjenestene kommer opp igjen.

- Vi beklager feilen som har oppstått og informerer kundene våre så godt vi kan. Vi jobber også med å sikre at dette ikke skal skje igjen, sier kommunikasjonssjefen.

I en snart fem timer gammel driftsmelding på nettsidene til Active24 opplyses det at det er selskapets Windows- og Linux-servere, samt Exchange 2007 som er rammet av feilen.

Det er uklart hvor mange kunder som er rammet. Alt selskapet vil si om omfanget er at problemene ikke gjelder alle deres kunder.

Klokken 15.10 melder Active24 at feilen i systemet nå skal være utbedret, og at deres servere vil startes fortløpende.

- Da det ligger en stor mengde e-post i kø på serverne vil leveranse av disse dessverre bli forsinket, men ingen e-post skal gå tapt, heter det i en ny driftsrapport.

Til toppen