ActiveISP møter massiv kritikk for slett kundehåndtering

Filmguiden.no raser mot kundebehandlingen hos en av Norges største Internett-leverandører, ActiveISP. "Evig nedetid", "masse trøbbel" og "elendig kundeservice" er karakteristikken Filmguiden.no gir ActiveISP. - Vi har tapt minst 50.000 kroner på ActiveISP, påstår Filmguidens toppsjef.

- ActiveISP påstår selskapet har gode løsninger og tilbyr god service til kundene. Dette er løgn.

Det sier administrerende direktør i Filmguiden.no, Fredrik Eldorhagen til digi.no.

Eldorhagen og Filmguiden.no startet sitt forhold med ActiveISP i september 1999. Siden har Filmguidens toppsjef etter eget utsagn "brukt atskillige timer i telefonen" for å komme i kontakt med Internett-leverandøren.

- Det var enkelt å skaffe seg et domenenavn gjennom ActiveISP. På det punktet er selskapet veldig bra, men rett etter at man har fått et domene begynner problemene, påstår Eldorhagen.

Til digi.no forteller han at det helt fra starten av var vanskelig å få kontakt med sidene Filmguiden.no hadde. Serverne var rett og slett nede, og ingen kom inn på sidene.

- Dette varte og rakk. Nedetiden ble ofte alarmerende lang, noe som er kritisk for oss siden vi lever av annonseinntekter, sier Eldorhagen, som estimerer at nettselskapet hans har tapt mer enn 50.000 kroner på de påståtte problemene hos ActiveISP.

- Jeg prøvde å komme i kontakt med noen der, noe som en lettere sagt enn gjort. De eneste jeg fikk tak i var personell på teknisk avdeling som ikke kunne gi noe godt svar på hva som var galt. Vi fikk sjelden tak i noen ansvarlige. Beskjeden vi fikk var at ActiveISP skulle ordne opp, forteller Eldorhagen.

I mars i år begynte Eldorhagen å loggføre nedetiden Filmguidens nettsider hadde i mars i år. Han fant ut at nedetiden var på hele seks og en halv time bare over en seksdagersperiode. Et nedslående resultat all den tid Eldorhagens loggføring baserte seg på helt tilfeldige pålogginger...

- Jeg tør ikke tenke på hvor mye penger eller brukere vi har tapt på disse problemene, sier Filmguidens sjef. - Det hele toppet seg på fredag 17. mars 2000. Da satt jeg i telefonen og prøvde å få kontakt med noen ansvarlige hos ActiveISP fra klokken halv ni til klokken fire. Ikke en kjeft kunne svare, og sentralborddamen kunne ikke annet enn å bli flau på selskapets vegne.

Fredrik Eldorhagen droppet til sist ActiveISP og har gått over til en ny tilbyder av tjenester til Fimguiden.no

digi.no prøvde tirsdag gjentatte ganger å komme i kontakt med administrerende direktør i ActiveISP, Rolf Larsen. Dette viste seg å være vanskelig, men han svarte etter hvert på mobiltelefonen.

- Dette er jo veldig synd å høre. Men jeg vil ikke kommentere denne saken før jeg har snakket med kunden, sier Rolf Larsen til digi.no.

Han tilbakeviser at ActiveISP har store problemer med nedetid og dårlige linjer.

- Vi har ikke mer problemer enn det andre ISP-er opplever, sier han til digi.no.

Larsen legger til at han ikke kjenner seg igjen i kritikken fra Eldorhagen: - Jeg sier ikke at vi ikke har hatt mye nedetid, eller mer nedetid enn andre i markedet, men jeg tilbakeviser at ActiveISP ikke tilbyr en god service overfor sine kunder. Vi er ikke perfekte, men vi er ikke verre enn resten av bransjen for å si det slik. Jeg kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen som denne kunden har. Men det har vært noen problemer i det siste i forbindelse med at vi har byttet servere fra noen gamle til nye IBM maskiner, sier Larsen.

Overfor digi.no forsikrer Larsen at ActiveISP skal ta kontakt med Eldorhagen for å ordne opp i problemene. At det har vært vanskelig å få kontakt med ansvarlige i ActiveISP tilbakeviser imidlertid selskapets toppsjef: - Vi har en supportavdeling som tar seg av dette, og så vidt jeg vet har alle klagene blitt behandlet skikkelig, sier Larsen.

Les også:


Norsk nettmilliardær med 120 mill. til ActiveISP
Active ISP får testet sisuen
Norsk ISP skjerper pris-race i Sverige
14 millioner for å annonsere på Internett
Norsk domenegiver tror på kraftig vekst

Til toppen