Ad Pepper skylder på dårlig norsk ledelse

- Vi hadde ikke den karismatiske lederen til å drive vår forretning i Norge, hevder salgsdirektør Niels Nüssler. - Hvorfor la man da ned virksomheten etter at jeg sluttet, parerer eks-Ad Pepper-sjef Dag Kristoffersen (bildet).

Den tidligere administrerende direktøren i Ad Pepper Media får nå mye pepper fra ledelsen i Tyskland.

- Vi har hatt stor suksess i andre land, men ikke i Norge. Derfor reduserer vi aktiviteten vår og fokuserer heller på andre land, opplyser salgsdirektør i Ad Pepper Media International, Niels Nüssler, til digi.no.

Det var tidligere denne uken Kampanje.com skrev at Ad Pepper la ned virksomheten i Norge og Finland. Nüssler sier til digi.no at den administrative virksomheten flyttes til Sverige og at man nå reforhandler nye kontrakter med norske selgere som heretter kun skal selge på provisjon.

Hittil har Ad Pepper vært aktiv i 11 land. Den norske virksomheten ble til i fjor høst ledet av Dag Kristoffersen som jobbet i Telenor før han startet i Ad Pepper sommeren 2000.

Nå er det syv land tilbake: - Vi fokuserer heretter på Danmark, Sverige, Tyskland, England, Frankrike, Italia og Holland, sier Nüssler som jobber i holdingsselskapet som er børsnotert i Tyskland. Han er ikke fornøyd med hvordan den norske virksomheten har vært drevet.

- Kristoffersen er abolutt kompetent, men det er først og fremst innen DM. Han har ikke hatt den nødvendige interaktive mediebakgrunnen til å kunne gå i dybden og forstå vårt produkt, hevder dansken.

Den mest kjente kunden som Ad Pepper har hatt i Norge til nå, var Big Brother som ble kjørt i 100 dager i fjor vår.

Kristoffersen sluttet i Ad Pepper Norge i oktober i fjor.

- Det er riktig at jeg ikke hadde bakgrunn fra internettbransjen. Om man nå hadde gjort det så mye bedre da jeg ikke var der i november og desember, hvorfor ble Norge lagt ned da, spør han retorisk og mener det vanskelig å svare på om det er én hovedgrunn til at det ikke gikk så bra i Norge.

Ad Pepper er bare ett i rekken av mange annonsenettverk som har fått problemer det siste året.

Ad Pepper kom svært sent på banen og fikk aldri tatt ordentlig del i dotcom-hysteriet.

- Det er vel heller markedet generelt som har vært dårlig. Alle vet jo hva som er skjedd. Vi kom jo såpass sent inn som i juni 2000 at vi rakk aldri å få inn dotcom-firmaene. Vi var i ferd med å bygge opp et marked, det tar erfaringsmessig lang tid, sier Kristoffersen som fortsatt eier en pen porsjon aksjer i Ad Pepper og har interesse av at selskapet gjør det bra fremover.

Nüsslers påstand om bra DM-kunnskap, men manglende internettkompetanse skal være spesielt knyttet til et produkt som Ad Pepper begynte å selge i Norge sommeren i fjor.

- De siste seks til syv månedene har vi spesialisert oss på DM-produkter. Vi har hatt en egen programvare som kombinert med rekkevidden på Internett og en egen TM-avdeling har fungert veldig bra. Bruk av online- og offline-metoder i kombinasjon har vist seg veldig sterk, sier den danske salgsdirektøren og viser til at de med DM-en følger kunden inn døra hos annonsøren, for eksempel på prøvekjøring av biler.

- Jeg vet ikke hva som er gjort med dette produktet, men jeg synes det virket veldig bra da vi startet med å selge det som siste landet i nettverket i fjor sommer, sier Kristoffersen.

- Kundene betaler ikke for kampanjer som ikke gir resultater, produktet er veldig resultatorientert, mener den tidligere norske sjefen.

- Når vi tjener penger, er vi klare for å re-entre markedet i Norge. Da skal vi velge riktige nøkkelpersoner som forstår markedet ordentlig, sier Nüssler til digi.no.

Til toppen