Slik fremstod Adblock Plus da det var tilgjengelig som en utvidelse for andre nettlesere. Nå kommer de med en egen nettleser. (Foto: Adblock)

Android

Adblock lanserer egen nettleser

Skreller vekk uønsket reklame i nettaviser.

Adblock Plus er en populær utvidelse til de fleste nettlesere som tar bort annonser og «pop up»-vinduer. Det brukes av millioner, men er i hovedsak begrenset til desktop-baserte nettlesere.

Det finnes riktignok en utgave av Adblock for Android, som kan hektes på Android-versjonen av Firefox. Det krever imidlertid halvoffisiell «sideloading». Google fjernet Adblock fra sin offisielle nettbutikken for to år siden.

Les mer: Google kaster ut Adblock.

Nå kommer utviklerne av Adblock Plus med en ny vri, nemlig en egen nettleser, som er konfigurert til å være annonsefri.

Egentlig Firefox

Nettleseren er ikke utviklet fra grunnen av - den bygger på Firefox 37 for Android. I tillegg til annonsefjerning har de fjernet Firefox' støtte for synkronisering og andre programtillegg. 

Programmet vil kunne oppdateres når Mozilla slipper nye versjoner av Firefox. Ellers er oppsettet likt Adblock på andre plattformer med en liste medfølgende filtre.

Den støtter også Acceptable Ads-formatet - en variant av nettannonser som er mer diskret enn vanlig reklame, slik at disse slipper gjennom filteret. 

Adblock påpeker at bruken av nett på mobil vokser enormt. Dette mener de bringer med seg ødeleggende annonseformater som er dårlig utformet og annonsenettverk med sikkerhetshull.

Flere fordeler

Det loves raskere innlasting av sider og mindre sjanse for skadevare. Nettleseren bidrar også til redusert dataforbruk og bedre batterilevetid, mener utviklerne. 

De innrømmer selv at alle disse påstandene ikke er gjennomtestet, men det er også derfor nettleseren nå er tilgjengelig i beta - mye av disse påståtte fordelene må testes først. 

En ferdig versjon av Adblock-nettleseren loves i juli, og det jobbes også med en iOS-versjon (via Forbes), selv om det er uklart når den kommer. 

Andre planer for fremtiden er å videreutvikle grensesnittet (som per nå er basert på Firefox) og gjøre blokkering av annonser mer fleksibel og lettere å konfigurere.

Les også: Slik skal Mozilla redde seg selv.

Til toppen