AdCount: Norsk annonsehåndterer for Nettet

AdCount er nettannonsørens enkle redskap for å styre annonser og samle annonsestatistikk - og det første norske annonsesystemet på internettet som selges til kunder.

AdCount lanseres i forbindelse med den pågående messen Internet World på Inforama ved Sandvika utenfor Oslo. Verktøyet demonstreres på standen til opphavet NetAd av Øivind Robbestad.

- Idéen til programmet er vår, sier Robbestad. - Utviklingsarbeidet etter våre spesifikasjoner, er gjennomført hos JavaTech.

Programmet er i sin helhet programmert i Java. Grensesnittet til det er enhver Java-bevisst nettleser. Det er et redskap for å kontrollere utplasseringen av annonser, og for å registrere statistikk knyttet til hver annonse. Motivet for AdCount er at det trengs noe enklere enn NetGravity, og noe på norsk.

- AdCount har flere finesser, trass i enkelheten, sier Robbestad, og viser hvordan annonsene på demonstrasjonssiden byttes ut mellom hver gang brukeren laster den. - Det kan spesifiseres serier med annonser for hvert sted. AdCount sanser også hvilken nettleser brukeren har, og kan sende den som klikker til ulike nettsider, avhengig av om vedkommende nytter Microsoft Internet Explorer eller Netscape Communicator. Det er som kjent nødvendig for den som vil bruke framskredne effekter som håndteres ulikt av de to nettleserne.

AdCount lar deg spesifisere flere egenskaper for en annonse, blant dem startdato, sluttdato, antall visninger og antall treff (i programmet fortsatt kalt "hits"), altså typiske egenskaper for en nett-kampanje. Endringer underveis i en kampanje, for eksempel å bytte "gif" (den lille plakaten som utgjør annonsen på en nettside), håndteres ved å skrive inn en ny filadresse.

- Statistikken presenteres i en oversiktlig tabell, der du ser bestillingsnummer, annonsested, antall visninger og antall hits i et det tidsrom du selv velger. Statistikken er alltid oppdatert.

Hvem skal bruke programmet? I utgangspunktet var AdCount utviklet med tanke på at mediene skulle bruke det, og den første markedsføringen har vært rettet mot aviser og andre innholdsleverandører. Annonsørene skulle kunne hente sin statistikk direkte gjennom en egen konto hos innholdsleverandøren.

- Den første kunden etter dette konseptet er straks klar. Målet er ti lisenser før sommeren. En full versjon vil koste rundt 35.000 kroner. I startfasen tilbyr vi oss å drifte ordningen, for fra fem til seks tusen kroner.

I løpet av messen slår det Robbestad at produktet burde brukes av flere.

- Det skulle være mulig å ordne AdCount slik at også annonsørene kan bruke produktet til selv å styre annonseringer hos flere innholdsleverandører. Det er åpenbart også et behov, avslutter Robbestad ettertenksomt, kanskje med forestillinger om ytterligere utvidelser av forretningskonseptet.

AdCount nomineres til WWW Cup 98 som et etterlengtet produkt med et stort kommersielt potensial til å fremme norske annonsørers bruk av Internett.

Til toppen