Adjø til dagens Apple

Mandag avslører Steve Jobs de første brikkene i spillet om Apple Computers fremtid - som etter all sannsynlighet betyr adjø til selskapet slik vi kjenner det i dag.

Steve Jobs avduker mandag planer som godt kan bli endeliktet til Apple Computer slik vi kjenner det i dag. Den to og en halv timer lange mediebegivenheten blir holdt i det samme auditoriet, Flint Center Auditorium ved Cupertino College, hvor Apple lanserte Macintosh i 1984. digi.no er på plass for å følge begivenheten.

På produktsiden skal Apple lanserer en rekke nye, lynraske maskiner basert på G3-prosessoren. Det er også ventet at Apple vil kunngjøre sin nye salgsmodell med direktesalg over Internett. Etter kopi av Dell Computer, vil Apple også kombinere direktesalg med ordrebasert produksjon - hvor maskiner produseres til kundens spesifikasjoner. Kritikere mener at det ikke er gitt at Apple vil lykkes med denne modellen fordi det kreves en vesentlig omlegging av logistikken.

Det knyttes også store forventninger til en mulig lansering av MacNC - Apples nettcomputer som skal driftes fra Rhapsody-baserte servere.

Endel aktører som følger selskapet mener Jobs vil kunngjøre hvem som blir den nye topplederen i selskapet. Uansett er det ikke ventet at Jobs selv tar jobben; han har gjentatte ganger avvist at han er aktuell - selv om det ikke er formelt kunngjort at han ikke er en kandidat.

Trass i disse nyhetene - som hver for seg og i enhver annen sammenheng enn Apple ville vært en sensasjon - er det knyttet størst forventning til Jobs' strategiske annonseringer.

Det ventes at han vil Apple og Oracle vil kunngjøre et tett samarbeid - alt fra fusjon til strategisk allianse nevnes som muligheter. Det skal ikke så mye fantasi til for å se synnergier i Oracles fotfeste i bedriftsmarkedet med sine databaser, og Apples MacNC og Rhapsodybaserte servere. Steve Jobs får innpass i bedriftsmarkedet - hvor Apple alltid har slitt - og Oracle-sjef, Larry Ellison, får tilgang til både tynn og tykk maskinvare. Flere Apple-kjennere mener det sannsynligvis dreier seg om et samarbeid fordi det tvilsomt om herrene Jobs og Ellison vil få gjennomslag for fusjon blant sine respektive aksjonærer.

Etter det digi.no erfarer kan det være enda større saker på gang - noe som har med samarbeidet mellom Sun, Oracle, Netcsape, og IBMs om et nytt desktopbasert nettoperativsystem. Det operativsystemet selskapene beskrev, kan utmerket godt være Rhapsody.

Det blir også sagt at IBM skal være interessert i Apples Rhapsody operativsystem som basis for sine servere. Det har blitt rapportert at Steve Jobs har møtt i all hemmelighet med IBMs toppsjef Lou Gerstner. En annen aktør - som kan være aktuell som leverandør av Intel-baserte Rhapsody-servere, er Compaq.

På markedsføringssiden er Apple i ferd med å legge om hele strategien. Selskapet er ute etter å nå nye konsumenter - ikke bare kommunisere med eksisterende brukere. Dette vil slå hardt ut for publikasjoner som henvender seg kun til Apple-markedet fordi Apple kutter dramatisk i annonsebudsjettene i slike publikasjoner. Heretter vil Apple legge inn mesteparten av sine annonsekroner i mer allmenne nyhetskanaler.

Det er også del av strategien om å nå et bredere utvalg konsumenter at Apple har fått CompUSA - som er en amerikansk kjede av datavarehus - til å rededikere seg til Apple ved å bygge egne Apple-butikker i datavarehusene sine.

Til toppen