AdLink kjøper DoubleClick

Børsnoterte AdLink kjøper den europeiske virksomheten til DoubleClick for 242 millioner kroner i kontanter.

De amerikanske annonsenettverkene synes å ha gått lei av sine europeiske virksomheter og kvitter seg med dem etter tur. 24/7 Media ga i høst opp sin europeiske virksomhet ved å legge ned 24/7 Media Europe.

Nå går den største av dem alle, DoubleClick, til det skritt å selge unna sine virksomheter i Europa. Det er det tyske annonseselskapet AdLINK Internet Media, notert på Frankfurt-børsen, som nå kjøper all europeisk virksomhet, inkludert Norge, for 30,5 millioner euro, det vil si rundt 242 millioner kroner i kontanter. I tillegg godtar AdLink å godta enkelte heftelser ved virksomhetene.

Men det er en større og mer komplisert forretningsaffære enn som så: United Internet AG, AdLinks største aksjonær, får neste år muligheten til å selge 15 prosent av AdLink-aksjer for 35,5 millioner euro. Denne opsjonen kan de utøve mellom 15. januar og 31. mars 2002. Hvis United Internet gjør dette, kan DoubleClick, under visse vilkår som ikke er er offentlige, skaffe seg ytterligere 21 prosent av aksjene i DoubleClick uten ekstra kostnader.

Hvis transaksjonen går som planlagt, kan altså DoubleClick sitte igjen med 36 prosent av aksjene i et børsnotert tysk annonseselskap. Partene har bestemt at DoubleClick-navnet forsvinner fra det europeiske markedet i forbindelse med annonsesalgsvirksomheten og at de kommer til å bygge merkevaren AdLink videre når de skal selge nettannonsering.

I tillegg vil begge parter få muligheten til å kjøre annonsekampanjer i hverandres nettverk. Det innebærer at AdLink for første gang får muligheten til å kjøre globale kampanjer. Inkludert i transaksjonen er en kontrakt på annonsestyringssystemet DART. AdLink forplikter seg til å benytte DART i ti år fremover, fra 2002.

DART er den delen av DoubleClicks to hovedvirksomhet (annonsesalg og teknologi) som etter hvert er blitt mest innbringende.

Avtalen mellom partene må først godkjennes av det tyske selskapets aksjonærer i en generalforsamling. Partene håper å få avtalen ferdig ved utløpet av første kvartal neste år.

Handelen har foreløpig ikke vært gjennom en generalforsamling i det tyske selskapet. Generalforsamlingen skal holdes i neste måned.

Til toppen