AdLink må dele Yahoo! med konkurrent

I forrige uke annonserte nettverket AdLink at de hadde kapret den sterke internettmerkevaren Yahoo! Det de "glemte" å fortelle, var at konkurrenten Netpool hadde fått nøyaktig samme kontrakten.

Som digitoday.no kunne melde i forrige uke, har Yahoo!, avsluttet annonsesalgavtalen med WebAd og inngått avtale med AdLink.
Les saken her WebAd mistet kjempekunde

Det som ikke kom fram i forrige ukes storslåtte AdLink-presentasjon for media, var at også annonsenettverket Netpool skal selge annonser på Yahoo!

Dette bekreftes av Yahoo! Nordens markedssjef Ulrika Westin.

Gode erfaringer med en slik delingsmodell i Sverige, har gjort at man har landet på en liknende løsning i Norge.

- Ofte engasjerer man flere organisasjoner. I Sverige har vi for eksempel både AdLink og AdPepper, sier Westin til digitoday.no.


I Netpool var man først litt irritert over ikke å bli nevnt i pressemeldingen fra Yahoo!

- Avtalen ble signert for ti dager siden, i samme øyeblikk som AdLink. Det skjedde litt miss rundt pressemeldingen, men det er ikke noe poeng å komme med denne nyheten i ettertid, sier daglig leder i Netpool, Onar Haugli.

Netpool har inngått nøyaktig samme avtale som AdLink Norge.

Det innebærer at Netpool kan selge på 11 millioner sidevisninger på yahoo.no-domenet og i tillegg mot de nordmennene som generer 40 millionersidevisninger på yahoo.com i måneden. Begge nettverkene kan inngå avtaler om alle annonseformater, inkludert bannere, faste knapper, e-post og andre annonsetyper.

Dermed er det først-til-mølla prinsippet som gjelder. Det bekrefter Ulrika Westin i Yahoo!.

Ansvarlig for forretningsutvikling, Thomas Bagn, i AdLink hevder overfor digitoday.no at de på egenhånd skal være i stand til å selge de aller fleste "norske" sidevisningene til Yahoo!.

- Det tror jeg definitivt. Vi går mot strømmen i bransjen med nedskjæringer og skal ansette ti nye medarbeidere i Norden. AdLink har en betydelig arbeidskapital på 800 millioner kroner etter en emisjon i fjor vår. Vårt mål er å bygge nettkompetanse og bli sterke på markedsføring og research, sier han.

Bagn har ingen dårlig følelser for at de kun presenterte halve bildet av kundeforholdet til Yahoo! i forrige uke.

- Pressemeldingen var jo godkjent av Ulrika Westin, sier han.

Til toppen