AdLink mister sin største kunde

Et av Norges største nettsteder har bestemt seg for å selge på egen hånd og sier opp avtalen med AdLink. - Vi har forventet at dette ville skje, sier AdLink-sjef Atle Øi.

- Vi har sagt opp kontrakten i minnelighet. Ifølge avtalen vår blir det business-as-usual fram til 31. mars neste år sier sjef i ABC Startsiden, Espen Udland, til digi.no.

Atle Øi opplyser at AdLink de siste fire månedene av kontrakten den første perioden vil jobbe aktivt alene, så sammen med salgsavdelingen i Startsiden, for etter 31. mars å avvikle de siste relasjonene til Startsidens annonsører.


Portalen ABC Startsiden har vært AdLINKs klart største kunde den siste tiden og stått for langt over 50 prosent av omsetningen til annonsenettverket.

AdLink-sjef innrømmer at denne kundemodellen har vært svært sårbar:

- Vi har vært veldig klar over at dette på sikt kom til å skje. Men Startsiden-kontrakten har vært stor i Europa - ikke fordi den er stor i europeisk sammenheng - men fordi den er stor for AdLink Norges del. Derfor har dette vært en svært viktig kunde for oss, sier han.

- Hvis du har vært forberedt på dette lenge, hvorfor har du ingen større kunder som du kan sette inn ganske umiddelbart?

- I de tilfellene vi har hatt sjanser til å få inn nye nettsteder i nettverket vårt, har vi vært redde for kannibalisme ved å ta dem inn. Ofte har det vært nettsteder som har beveget seg litt i samme marked som Startsiden, så vi har vært noe forsiktige med estimatene for hva de har kunnet forvente seg av inntekter. Dermed har det ofte blitt så lave estimater at vi ikke har fått kontrakt med disse potensielt nye kundene, sier Øi som mener det har vært helt korrekt av Startsiden å stille krav:

- Ja, vi har hatt en partner som har stilt krav til levering. Vi tror samtidig at dette ikke har gått utover de mindre kundene våre, vi mener å ha gjort en OK jobb for fleste av nettstedene våre, sier Øi som mener de har gjort en meget god jobb på når det gjelder salg av annonser i storformat.

- Vi mener å ha lykkes i salget av storformat, det har bragt nettsalget inn i en sunn bane. Det er utsolgt på Startsiden fram til jul, noe som gjør at annonsørene må planlegge nettet i stedet for å komme løpende én uke før kampanjene, sier Øi som sier at de nå i november selger storformat så langt frem som for januar neste år.

ABC Startsiden opplyser at nettstedet skal begynne å bygge sin egen salgskompetanse som kan greie jobben som AdLink har utført.

- Vi satser på en myk overgang for å gi AdLink tid til å se seg om etter andre nettsteder, men også oss selv tid til å få et salgsapparat opp å stå. Vi er opptatt av å kommunisere at AdLink kommer til å selge for oss også de nærmeste månedene, sier Udland (bildet) i Startsiden til digi.no.


Han mener at AdLink (eller den gang DoubleClick) gjorde en utmerket jobb for portalen i 2001, med en økning i salget på 33 prosent fra året før.

- Det ser også ut til å bli en økning i 2002, uten at du kan få omsetningstallene ennå. Det ser ut til at det blir akseptable tall i år, sier Startsiden-sjefen som mener at nedbemanningen i AdLink den siste tiden, hvor fire personer sitter igjen i Norge og to i Sverige, gjør at det blir litt snaut med ressurser igjen.

- Dette blir kanskje synsing, men det kan synes som om AdLink har litt for lite salgskraft igjen til å betjene et stort nettsted, sier Udland.

Han tror ikke de store nettstedene egentlig er tjent med å sette ut salget til eksterne Internett-nettverk.

- Ingen av de store utenom oss, det vil si SOL, Nettavisen, VG eller Dagbladet, satser på slikt salg. Jeg tror verken nettsteder eller nettverkene er tjent med denne modellen. Nettverkene vil ha trøbbel med å møte kravene til de store og gjøre nok for de mindre nettstedene, mener Udland som i prinsippet får støtte av Øi.

- Jeg er helt med på at forretningsideen til et nettverk passer best for mindre nettsteder. Det er helt klart ikke naturlig når halvparten av omsetningen din kommer fra én aktør. Kortsiktig skaper opphevelsen av kontrakten usikkerhet før det er kommet på plass ny løsning. Vi satser på at det ikke blir én aktør som skal ta plassen, men, som et eksempel, tre stykker som kan dekke over de samme målgruppene, sier AdLink-sjefen til digi.no.

Til toppen