Administrasjonen trenger noen for å ta seg av "e-verything"

Presset på selskapet for å "internetifisere" seg er stort - ikke minst fra eierene, som gjerne vil ha et internettstempel på virksomheten.

Men hvordan ser det da ut i praksis? Mange i administrasjonen synes at slike spørsmål bør behandles av it-avdelingen - mens it-avdelingen anser at det er et administrasjonsspørsmål. Innebærer dette resonnementet at spørsmålene havner mellom stolene? Blir det da slik at ingen kommer til å ta ansvar for å behandle spørsmålene?

Hva skjer?

Hva skjer i bransjen vår? Hva gjør våre konkurrenter? Er vi mentalt og teknisk forberedt for ett liv i "den nye økonomien"? Vil det eksistere elektroniske markedsplasser i vår bransje? Kommer vi til å kunne koble oss opp mot disse? Kan vi kommunisere med xml fra våre systemer? Vil vi kommunisere mer individuelt via nye formater som e-post, mobiltelefoner eller web? Hvordan skal vi håndtere transporter til kunder som kjøper våre produkter fra land som vi knapt visste fantes? (Hånden på hjertet, - hvordan sender vi varer til Uzbekistan? Finnes det transportselskap som leverer varer dit?) Har vi systemkoblinger som behandler dette, eller må vi håndtere dette manuelt?

Spørsmålene er mange, men i dagens situasjon finnes det dessverre flere spørsmål enn svar.

En fot i hver leir

Nylig møtte jeg en person som var nyansatt i administrasjonen i et firma innen produksjonsindustrien, en person med en fot i markedet og en fot i it, og som kunne informere/overvåke hva som skjer. Dette for at firmaledelsen skal være "up to date" i den e-drevne, nye økonomien.

Et interessant tiltak, men min høyest personlig mening er at dette ikke er holdbart. Å overvåke er ikke nok. Firmaet må begynne å "handle nå", ettersom det ikke bare går sakte, men for sakte. Det holder ikke med å roe ned styret og aksje-eiere med beskjeden : "Vi har begynt å se på dette" . Man må gjøre noe konkret også.

I og med at utviklingen går veldig fort akkurat nå, er risikoen stor for at noen konkurrenter (som man ikke engang har identifisert) kjører på innsiden uten at selskapet merker noe, og da kan det være vanskelig eller til og med for sent å ta opp kampen om første plassen.

Tre typer firmaer

De som husker vår gamle venn (?) Philip Kotler fra studietiden minnes kanskje at det eksisterer tre ulike firmaer;

· de som får ting til å skje

· de som ser at ting skjer

· og de som lurer på hva som skjedde

Mitt råd er å finne kunnskapsrike mennesker som hører på bedriftsledelsen og som dessuten har et kreativt hode for å ta vare på nye muligheter. Disse personene må ha mandat til å undersøke og komme med forslag der firmaledelsen må ta raske avgjørelser, som ikke bare er basert på kalkyler og nøye utredinger - men man må kunne ta beslutninger på magefølelsen.

Strategisk spørsmål

Informasjonssamfunnet og "den nye økonomien" er ett faktum, det være seg om vi vil eller ikke. Alle bedrifter må gjøre sin virksomhet internettbasert, og kommunisere på ett individuelt og en elektronisk måte- ikke minst for å gjøre sine kunder fornøyde. It-spørsmålene, eller e-spørsmålene, må løftes opp på konsernledelsesnivå og håndteres av spesielt ansatte kvalifiserte spesialister - det er et strategisk spørsmål for bedriften.

Kontroller at ditt firma er i kategorien: De som får ting til til å skje, og ikke tilhører taperne som i etterkant lurte på hva som skjedde


Rune Bjerken er administrerende direktør i StreamServe Norge

Til toppen