Når programvaren ikke lenger eies av kundene, men leies fra Adobe, så stiller det særlige krav til oppetid. Selskapet beklager nå en lengre svikt i forrige uke. (Foto: digi.no)

Adobe beklager nedetid

Tjenesteplattformen sviktet i ett døgn.

De sluttet i fjor med programvareboksene sine og kverket modellen med lisenser og kjøp av produktene til odel og eie.

Adobe-programmer som Photoshop, Illustrator, Premiere Pro, Indesign, Dreamweaver og lignende skulle heretter leies ut.

Det skjer gjennom en medlemstjeneste basert på abonnement. Kundene gis adgang til å laste ned hele eller deler av produktporteføljen.

I forrige uke sviktet systemet. Ifølge BBC var tjenesteplattformen nede i rundt 24 timer, og mange bedriftskunder skal ha fått problemer.

Kunder som allerede hadde lastet ned produkter og brukte dem offline skal ikke ha vært berørt, men etter det digi.no fatter skal verken oppdateringer eller nye nedlastinger ha fungert i perioden.

– Problemene oppsto under vedlikehold av databaser og påvirket de tjenestene som krever at brukerne logger seg inn med en Adobe ID, sier programvaregiganten i en redegjørelse.

Ingen av de berørte kundene er blitt tilbudt noen kompensasjon, melder BBC.

Derimot tilbyr Adobe en unnskyldning.

Hendelsene skal ikke ha gått ut over sikkerheten til kundene. Det var i fjor at programvaregiganten ble rammet av en serie alvorlige datainnbrudd, der minst 150 millioner kontoer ble stjålet.

Om problemene fredag i forrige uke skriver Adobe at hendelsene ikke var relatert til sikkerhet. De lover at ingen informasjon eller innhold gikk tapt.

    Les også:

Til toppen