BEDRIFTSTEKNOLOGI

Adobe flår nordmenn

Hvorfor tar de over dobbel pris for programvaren?

Adobes programvare selges til blodpris i Norge. Du må ut med over dobbelt så mye for nøyaktig samme produkt her til lands, sammenlignet med USA-prisene.
Adobes programvare selges til blodpris i Norge. Du må ut med over dobbelt så mye for nøyaktig samme produkt her til lands, sammenlignet med USA-prisene.
19. mars 2010 - 09:32

Adobe er et av verdens absolutt største programvareselskap. De leverer velkjente produkter som Photoshop, Illustrator, Indesign, Acrobat, Flash, Dreamweaver og lignende.

Dette er programvare som profesjonelle brukere innen grafisk bransje, design, foto og film simpelthen ikke kommer utenom. Adobe er enerådende på området.

Betyr det at de kan ta seg grådig betalt, fordi konkurransen er liten? Ja, tilsynelatende.

Nøyaktig samme Adobe-produkt selges i Norge til langt over dobbel pris, sammenlignet med utsalgsprisen i USA. Hvorfor er det slik?

I mange tilfeller lønner det seg faktisk å fly over atlanteren, kjøpe Adobe-programvaren der og fly tilbake.

Creative Suite (CS) er samlepakken og selskapet største melkeku. Den kommer i flere utgaver, og inneholder blant annet de nevte produktene først i saken.

På Adobe.no koster CS4 Design Premium fra kroner 23.562 og 50 øre. Pakken finnes ikke i norsk språkdrakt. Prisen er den samme uavhengig av Mac- eller Windows-versjon, og om kunder kjøper en fysisk pakke eller velger opsjonen med nedlasting.

I nøyaktig samme nettbutikk (USA-versjon) koster pakken 1.799 dollar, tilsvarende under 10.500 kroner etter dagens kurs. Omregnet fra britiske pund i engelsk avdeling blir prislappen 14.370 kroner.

Pakken er heller ikke særlig billig fra andre norske salgskanaler. Apple.no tar for eksempel 19.719 kroner, mens Komplett.no krever 18.990 kroner.

Svindyrt

Aller billigst fant vi CS4 Design Premium hos nettbutikken Amazon.com. Her selges samlepakken med rabatt for tilsvarende 9.788 kroner. Det er nesten 14.000 billigere enn Adobes norske utsalgspris.

Heller ikke oppgraderinger fra tidligere versjoner (CS3) er noe røverkjøp her til lands. Mens dette koster fra 599 dollar (3.492 kroner) hos Adobe USA, krever selskapet i Norge minst 7.650 kroner. Over dobbelt så dyrt.

De enorme prisforskjellene ser for oss ut til å gjelde også for programvaregigantens øvrige produkter.

Adobe-kunder digi.no har vært i kontakt med sier de aldri har opplevd maken til prisforskjeller. Samtidig er de frustrerte over at Adobe nekter kundene å kjøpe produktene rett fra utlandet.

Adobe i Norge kan ikke svare på hvorfor det er slik. Selskapets norske avdeling består av tre ansatte, men de driver bare salg og promotering av produkter overfor storkunder.

- Jeg jobber bare direkte mot de største kundene, som Statoil, Telenor og lignende, sier norgessjef Cornelia Polmar til digi.no.

Hun henviser oss til selskapets svenske avdeling. I Sverige sitter lederen for Adobes nordiske forhandler- og distributørapparat. Dessverre har det ikke lykkes digi.no å få en kommentar fra vedkommende.

Har du tips om hvordan Adobes produkter kan bestilles rimeligere for norske kunder? Del dine erfaringer i debatten.

    Les også:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.