BEDRIFTSTEKNOLOGI

Adobe frykter kundeflukt

Advarer investorer om mulige konsekvenser av Apples Flash-boikott.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
12. apr. 2010 - 09:37

Apples motstand mot Adobes Flash-teknologi kan føre til redusert salg av Flash-relaterte produkter. Dette innrømmer Adobe i selskapets nyeste, kvartalsrapport til U.S. Securities and Exchange Commission.

Under overskriften «risikofaktorer» skriver Adobe at selskapets virksomhet skal bli skadet av at det kommer nye tredjeparts produkter og plattformer, for eksempel Apple iPhone og iPad, hvor selskapets løsninger ikke tilbys. Adobe mener dette gjør det vanskeligere for selskapets produkter å levere, og at dets kunder blir overtalt til å bruke alternative teknologier.

Det hele er først og fremst ment for å informere investorer om markedsbetingelser som kan ha negativ innvirkning på selskapets resultater. Det er ikke oppgitt hvor stor risiko Adobe mener dette utgjør, men det at iPhone og iPad faktisk trekkes fram i rapporten, har vagt oppsikt.

I mellomtiden fortsetter ordstriden mellom Apple og Adobe. Lee Brimelow, en Adobe-medarbeider med tittelen plattformevangelist med fokus på utviklerfellesskapene for Flahs, Flex og AIR, har skrevet et temmelig krast blogginnlegg om Apples nyeste grep som hindrer Flash-utviklere å lage applikasjoner til iPhone OS. Det handler om begrensningene i hvilke språk og rammeverk som får benyttes, noe digi.no har omtalt i denne artikkelen.

Brimelow har etter press fra sin arbeidsgiver fjernet deler av innlegget. I tillegg har han blitt bedt om å understreke at innlegget er hans personlige og ikke selskapets.

Innlegget avsluttet med «Go screw yourself Apple», i tillegg til en bemerkning om hvorfor lesere ikke kan kommentere innlegget:

«Comments disabled as I’m not interested in hearing from the Cupertino Comment SPAM bots.»

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.