FORBRUKERTEKNOLOGI

Adobe inn i kampen mot Office

Adobe selger i dag programvare for grafikk, men skal nå utfordre Microsoft Office.

1. okt. 2007 - 12:21

Adobe er den største PC-programvare-leverandøren som er igjen og nå utfordrer selskapet Microsoft og deres Office. Senere i dag, forteller lekkasjer i USA, skal Adobe offentliggjøre at det har kjøpt Buzzword, et selskap som lager en nettbasert tekstbehandler.

Det er Google og selskaper som Zoho som har vært mest profilert her, men Adobes oppkjøp er spesielt interessant av flere årsaker: Den første er den politiske: Microsoft har gått til full krig mot Adobe på flere fronter, blant annet med Silverlight, en utfordrer til animasjonsformatet Flash. Microsoft har dessuten lansert flere tegne/male-pakker. At Adobe nå går til motangrep er derfor kanskje ikke så overraskende.

Den andre årsaken til at oppkjøpet er spennende er at Adobes AIR-system (Adobe Integrated Runtime) som skal løse det mange av deres konkurrenter har drømt om: At de nettbasert programmene også kan lastes ned og fungerer uten at man alltid må ha nettkontakt.

Buzzword er en gratis og foreløpig ganske enkel tekstbehandler som fokuserer på deling av dokumenter mellom brukere. Tjenesten er forløpig ikke åpne for alle, men skjermbilder er spredd rundt på nettet.

Årsaken til at Adobe kjenner Buzzword godt og har kjøpt akkurat dem er enkel: Tjenesten er skapt i Flahs, ikke Ajax slik konkurrentene er.

Her, på det tidligere eierselskapet til Buzzword kan du lese mer om tekstbehandleren. Men tjeneste er foreløpig ikke åpnet enda.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.