Adobe kjøper spesialist på webanalyse

Overtakelsen av Omniture for 1,8 milliarder dollar betyr at Adobe legger om sin forretningsmodell.

Samtidig med at de kunngjorde sine kvartalstall i går, meldte Adobe at de kjøper Omniture for 1,8 milliarder dollar. Kjøpet innebærer en radikal utvidelse av Adobes virksomhet, og en grunnleggende endring av deres forretningsmodell.

Omniture leverer programvare for å optimalisere ulike typer forretningsvirksomhet, særlig på nett.

De har over 5000 kunder, blant dem eBay, Wal-Mart, Microsoft, Oracle, Sony og HP. Kundene kan velge å abonnere på Omniture etter en «SaaS»-modell («software as a service») hvis de ikke vil installere og drifte det selv. Løsningene «lar brukere fange opp, lagre og analysere informasjon fra egne nettsider og fra andre kilder, og oppnå kritisk forretningsinnsikt i hvor effektive deres initiativ innen markedsføring og salg faktisk er», heter det på Omnitures nettsted. Programvaren suppleres av tjenester for implementering, rådgiving, kundestøtte og opplæring.

Kjøpet skal fullføres innen utgangen av november, samtidig med at Adobe avslutter sitt regnskapsår. Adobe skal kjøpe alle Omnitures utestående aksjer for 21,50 dollar per stykk. Det er 45 prosent over Omnitures gjennomsnittlige aksjekurs de siste 30 dagene. Det hele vil koste Adobe 1,8 milliarder dollar. Omniture gjøres til en forretningsenhet innen Adobe, og ledelsen og de ansatte følger med.

Omniture er basert i en kjent amerikansk IT-høyborg: Orem i delstaten Utah. De har greid å opprettholde omsetningen og redusere underskuddene gjennom økonomisk vanskelige tider. I året fram til utgangen av juni omsatte de for 175 millioner dollar og noterte et nettotap på 4,9 millioner dollar.

Analytiker Trip Chowdhry i Global Equities Research sier det er fornuftig av Adobe å kjøpe Omniture, men at prisen burde vært 12 til 13 dollar per aksje, ikke 21,50 dollar.

Adobe sier de vil «kombinere kunst og vitenskap». Innholdsverktøyene og klientapplikasjonene skal integreres mot Omnitures verktøy for analyse, målinger og optimalisering.

Det skal gi bedrifter anledning til å legge opp arbeidsprosesser med tett, fruktbart og effektivt samarbeid mellom designere, utviklere og markedsfolk. Optimalisering skal bygges rett inn i verktøyene som brukes til å skape innhold. Adobe tror dette vil la annonsører, innholdsleverandører og nettbutikker oppnå større gevinster fra sine investeringer i digitale medier, samtidig som sluttbrukerne får en bedre opplevelse.

Til sammen mener Adobe at alt dette kan revolusjonere nettopplevelser og netthandel på tvers av alle plattformer og enheter. Det skal åpne for større vekst for Adobe selv, ikke bare fordi de kan levere en annen type programvare, men også fordi de overtar en ferdig plattform for å levere programvare som tjeneste. Med andre ord: Også Adobes kreative verktøy – Creative Suite, Dreamweaver og så videre – kan tenkes levert på abonnement.

På sin side forklarer Omniture at kjøpet og integreringen med Adobe gir dem tilgang til nye kunder og nye markeder, slik at de kan oppnå raskere vekst for sine egne produkter.

Regnskapstallene som Adobe la fram i går, forteller hvorfor det er nødvendig for selskapet å utvide sitt nedslagsfelt.

Omsetningen i regnskapsårets tredje kvartal, som ble avsluttet 28. august, var 697,5 millioner dollar, 21,4 prosent mindre enn i samme kvartal i fjor. Nettoresultatet var 136,0 millioner dollar, ned 29,0 prosent. I inneværende kvartal ser Adobe fram til en omsetning i intervallet 690 millioner til 740 millioner dollar, uten tilskudd fra Omniture.

    Les også:

Til toppen