FORBRUKERTEKNOLOGI

Adobe krever overpris for sine nye pakker

Norske og andre europeiske kunder må betale blodpriser for Adobes nye design-pakker.

2. apr. 2007 - 10:11

I midten av mars gjennomførte Adobe sin største lansering noen sinne. Selskapet som er totalt markedsledende på programvare for profesjonell bildebehandling, nettdesign og papirdesign lanserte nye versjoner av sine fleste pakker, blant annet Photoshop.

Pakkene leveres ikke enda, men på Adobe nettbutikk kan man forhåndsbestille. Men av ukjente årsaker viser det seg at norske og andre europeiske brukere må ut med helt andre priser enn amerikanske brukere.

Det skyldes ikke at Adobe oversetter sine programpakker. Også brukere i England må ut med de mye høyere prisene for akkurat de samme engelsk-språklige programpakkene Adobe selger i USA, påpeker Zdnet.

I USA koster for eksempel toppversjonen av samlepakken Adobe Creative Suite 3, "Design Premium", 1800 dollar. Dette tilsvarer 10.930 kroner for samlepakken som innholder blant annet Photoshop, Indesign, Flash og Dreamweaver.

På den norske nettbutikken til Adobe oppgir selskapet at akkurat den samme samlepakken uten moms koster 16,990 kroner, altså 6000 kroner mer.

Slik er det også med de andre Adobe-produktene: Standardversjonen av den nye Photoshop koster 649 dollar, tilsvarende 3944 kroner på den amerikanske nettbutikken til Adobe. Her i Norge koster pakken 5860 kroner - 1900 kroner mer. Og det er uten moms for bedriftskunder som får tilbake denne tilbake.

Prisforskjellen på toppversjonen av Photoshop, Extended-versjonen, er 6070 kroner i USA og 9090 kroner i Norge uten moms.

Engelske brukere betaler nøyaktig de samme som norske brukere.

Adobe oppgir til Zdnet at det "England er et mye mindre marked enn USA" som årsak for de mye høyere prisene.

Ingen tok telefonen da digi.no tok kontakt med Adobes norske kontor.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.