NETTSKYEN FOR ALLE PENGENE: Adobe gjør slutt på slike bugnende butikkhyller med programvarepakker. Bildet er tatt i en elektronikkforretning i Tokyo i 2012. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Adobe kverker Creative Suite

Nettskyen overtar.

Creative Suite er død. Lenge leve nettskyen.

Adobes kjente programvarepakke med Photoshop, Illustrator, Acrobat, Flash, Indesign og Premiere med mer, ble første gang samlet i boks for 10 år siden.

Creative Suite 6 kom for ett år siden. Det ble den siste i sitt slag.

Skyen for alle pengene

Kundene blir ledet ut i den berømmelige nettskyen for oppgradering til det siste. Overgangen er fullstendig, og neppe ukontroversiell blant kundene.

De går nemlig vekk fra programvarelisenser og muligheten til å eie programvaren selv.

Erstatningen heter Creative Cloud og ble introdusert i fjor på samme tid. Nye utgaver av Adobes kreative programmer vil heretter bare tilbys her.

For å understreke dette kommer Adobe med en oppgradert portefølje, der alle drøyt 30 innslagene får lik benevnelse. Programmene er døpt Photoshop CC, Indesign CC, Premiere Pro CC osv.

De nye CC-programmene har fått flere hundre nye funksjoner, oppgir Adobe.

99 dager offline

Medlemstjenesten er basert på abonnement, hvor kundene gis adgang til å laste ned og installere hele eller deler av porteføljen på Windows eller Mac.

Du er ikke nødt til å være tilkoblet internett til enhver tid, men programmene må altså lastes ned og autentiseres. Kunder med årsabonnement må minst være tilkoblet internett for re-autentisering hver 99. dag, ellers slutter programmene å virke.

Likeledes må de som leier tilgang på månedbasis re-autentisere over nett minst én gang hver 30. dag.

Dette er altså den nye hverdagen for Adobe-kunder. Tjenesten omfatter også tilgang til et sosialt nettverk, publiseringstjenester for å lage mobilapper og websider, lagringsplass og ulike administrasjonsverktøy, for å nevne noe. Videre får man fortløpende tilgang til å laste ned nye produkter og oppdateringer straks de foreligger.

I en pressemelding fra Adobe tirsdag opplyses det at de nye CC-programmene blir tilgjengelig for norske kunder i løpet av juni måned.

Selskapet oppgir at Creative Cloud-tjenesten nå har rundet en halv million betalende abonnenter. Mer enn to millioner skal ha tegnet et gratis prøveabonnement.

Adgang til hele pakken koster i utgangspunktet rundt 490 kroner i måneden, når man betaler for ett år av gangen. Du kan som sagt også kjøpe én og én måned, men da er prisen betydelig høyere. Leie av enkeltapper koster fra 200 kroner måneden.

    Les også:

Til toppen