Adobe lover gratis Photoshop, online

Adobe lover at de innen et halvt år vil kunne tilby en gratis online-versjon av Photoshop.

Adobe kunngjorde denne uken at selskapet er i ferd med å utvide sin forretningsmodell, og at de vil utvide sitt tilbud innen bildebehandling med en gratis online-versjon av det profesjonelle verktøyet Photoshop. Tilbudet skal være tilgjengelig innen seks måneder, loves det.

I dag koster en full versjon av Adobe Photoshop CS 2 rundt 5500 kroner, eks mva. Det er ikke snakk om å gjøre hele pakken og alle funksjonene gratis tilgjengelig over nettet, men en forenklet utgave. Online Photoshop vil ikke kreve installasjon av en lokal klient, slik tilfellet er med Adobes pdf-leser Reader, men håndteres i sin helhet gjennom en standard nettleser.

Online Photoshop blir ikke Adobes første gratis nettbaserte tilbud.

Selskapet tilbyr i dag Remix, en forenklet webutgave av fotoprogrammet Premiere Elements, gratis gjennom partneren Photobucket. Premiere Elements er imidlertid selv et enkelt program, priset til under 700 kroner eks mva i Norge. Ellers har Adobe også erfaring med en webtjeneste for konferanser, Acrobat Connect.

Utspillet tolkes dels som en reaksjon på den gratis online bildebehandleren Picasa til Google, dels som et forsøk på å gjøre mer ut av merkevaren Photoshop som i dag er et standardprogram for profesjonelle fotografer og grafikere.

Adobe lover betydelig rikere funksjonalitet i online Photoshop enn det Google tilbyr i Picasa, og venter at deres ry innen bildebehandling vil virke tiltrekkende på potensielle brukere. Picasa er ikke en online-tjeneste, men en klient som installeres på egen PC.

I første omgang vil online Photoshop tilbys gjennom en partner. Adobe utelukker ikke at de vil tilby tjenesten direkte, dersom annonsefinansiering viser seg å være bærekraftig.

Adobes toppsjef Bruce Chizen sier til ZDnet at det er en utfordring å kunne forene god bildebehandling med båndbredden som brukere flest disponerer. Han regner med at de har tilstrekkelig med kompetanse og erfaring til å løse denne utfordringen slik at brukererfaringen blir tilfredsstillende.

    Les også:

Til toppen