Adobe med nye Elements-produkter

Adobe annonserte i dag oppgraderte utgaver av forbrukerutgavene av grafikk- og videoproduktene Photoshop og Premiere.

Adobe annonserte i dag at Photoshop Elements 4.0 og Premiere 2.0 for Windows XP, vil komme i salg i oktober, i hvert fall i USA. Begge produktene er konsumentutgaver av selskapets mer omfattende og langt dyrere programvare for redigering av bilder og video.

Den nye utgaven av Photoshop Elements inkluderer blant annet Magic Selection Brush, som skal la brukerne velge spesifikke deler av bilder for enkelt å kunne justere farge, belysning og kontrast. Magic Extractor skal gjøre det enklere å hente ut deler av et bilde, for eksempel en person, for å sette dette inn i andre bilder, samtidig som kantene jevnes ut.

Et nytt verktøy for fjerning av røde øyne skal kunne gjøre dette på flere bilder av gangen, mens Skin Tone Adjustment skal gjøre det mulig for brukerne å oppnå mer realistiske hudfarger på en enkel måte.

Face Tagging skal automatisk hjelpe brukerne å finne igjen ansikter i fotografier slik at de enkelt kan merkes og raskt bli funnet igjen senere.

Photoshop Elements 4.0 inkluderer også nye måter å dele bildesamlinger med andre, inkludert multimedieshow med overganger.

Prisen i USA er 100 dollar.

Nytt i Premiere Elements 2.0 er blant annet utvidet mulighet for å hente inn digitalt videomateriale. Nå støttes overføring av video fra kameraer via USB 2.0, fra ubeskyttede DVD-plater og videoopptakere, samt MPEG4-video fra mobiltelefoner og digitale kameraer.

Arbeidsflaten skal ha blitt fornyet for å forbedre produktiviteten til brukerne. Nye, kontekstsensitive egenskapspaneler skal gi bedre kontroll over alt fra effekter til DVD-menyer.

Prosjekter skal enklere kunne flyttes mellom maskiner ved hjelp av Project Archiver-funksjonen.

Prisen for Premiere Elemtents 2.0 er også 100 dollar i USA.

I tillegg vil Adobe tilby en samlepakke med begge de to produktene, som skal koste 150 dollar.

Til toppen