Adobe nedprioriterer hjemmemarkedet

Adobes hjemmebildebehandler PhotoDeluxe er oppgradert. Men selv om opphavet anerkjenner produktets markedspotensial, blir det ikke å finne hos de store kjedene før i første kvartal neste år.

Det er masse funksjonalitet i PhotoDeluxe Home Edition. Den lar deg hente bilder fra kilder som digitalt kamera og skanner. Den lar deg organisere egne bildemapper på en måte som gjør det lett å finne fram til bestemte bilder. Du får veiledning i hvordan bildene kan bearbeides for å bedre kvaliteten eller oppnå spesielle effekter. Programmet inneholder ellers verktøy som lar deg lage egne kalendre, postkort, julekort og så videre - til og med T-skjorter.

Det er en rekke bedringer i versjon 4.0 for Windows (tidligere versjon for Windows er 3.0, mens Mac-brukere fortsatt må nøye seg med 2.0). Det er flere maler og mer clipart, også 3D-modeller. Det er anledning til å lime et bilde på en flate i en 3D-modell, slik at du kan vise pjokkens portrett slik det ville te seg ut på den buede overflaten til et luftskip. Du kan legge enn en enkel form for morfing. Dessuten er mappesystemet utvidet med tanke på å gjøre det enklere å dele bilder med familie og venner som også har tilgang til Internett. Versjon 4.0 har blant annet en lenke som går direkte til Adobes "bildeportal" ActiveShare.com der privatpersoner omkostningsfritt kan opprette egne bildevisningssider.

Den siste funksjonaliteten er også utskilt i et eget program, ActiveShare, som kan lastes fra bildeportalen med samme navn. ActiveShare-programmet lar privatpersoner dele bilder med familie og venner over portalen ActiveShare.com, selv om de ikke bruker PhotoDeluxe Home Edition 4.0. Fram til 10. januar 2000 kan ActiveShare lastes ned gratis. For Windows 98 er filen på 7,2 MB. Adobe har ellers inngått et samarbeid med Kodak som gjør ActiveShare anvendelig også for dette selskapets kunder og brukere.

Grunnen er med andre ord lagt for en stor satsning mot hjemmemarkedet. Med kraftige hjemme-PC-er og fargeskrivere er det bare et spørsmål om tid før bildebehandling på data blir en typisk hjemmegeskjeft. Men Adobe Norge vil ikke satse helhjertet ennå.

- Vi er bare fem personer i Norge, og vi har valgt å fokusere på det profesjonelle markedet der vi har våre store kunder, forklarer Audun Berg i Adobe Norge. - Vi prioriterer produkter som InDesign og GoLive for ombrekking og webpublisering.

Prioriteringen er forståelig. Ifølge Berg har Adobe 92 prosent av det profesjonelle markedet for bildebehandling og grafikk med Photoshop og Illustrator. Grunnen burde være moden for å få PageMakers arvtaker InDesign hos brukere som hittil har sverget til erkekonkurrenten Quark.

PhotoDeluxe har oppnådd å bli verdens mest utbredte bildebehandler fordi det i årevis har vært buntet med skannere og digitale kameraer. Programmet selges ikke i typiske kjeder, men distribueres dels gjennom Adobes vanlige kanaler. Er du inne på Adobes norske nettsted og klikker "Buy this product", får du opp ei liste over distributører som du kan kontakte for å få rede på den nærmeste forhandleren. Ikke akkurat e-handel der i gården, nei. (Berg forklarer at forhandlerlista på det norske nettstedet falt ut da amerikanerne ville sentralisere Adobes nettsatsning. Han regner med at den er på plass igjen innen et par uker.)

Adobe Photo Deluxe Home Edition 4.0 for Windows vil være tilgjengelig på markedet, også i Norge, fra januar.

- Vi arbeider med en plan for å få hjemmeproduktet på hyllene hos en stor kjede, sier Berg. - Det bør være på plass i løpet av første kvartal neste år.

Anbefalt listepris eks mva på Adobe PhotoDeluxe Home Edition versjon 4.0 er 415 kroner. Oppgradering fra tidligere versjon koster 320 kroner. Det kan være spesielt interessant hvis du har en eldre buntet versjon. Ifølge Bergs kollega Therese Frogner forplikter ikke alltid Adobes bunteavtaler maskinvareleverandøren til å levere den aller nyeste utgaven av produktet.

Til toppen