Adobe oppgraderer sitt mest framgangsrike produkt

- Vi solgte 100.000 eksemplarer av InDesign de første tre månedene etter lanseringen, forteller markedsstrateg John Cunningham i Adobe. Han håper på en tilsvarende suksess for versjon 1.5 når den kommer i månedsskiftet april/mai.

InDesign er etterfølgeren til det opprinnelige Aldus-produktet PageMaker, og ble lansert i fjor som Adobes store utfordring til det tradisjonelle layoutverktøyet i grafisk bransje, QuarkXPress. Cunningham forteller at den viktigste målgruppen hittil har vært blader og tidsskrifter, men at man også har fått en rekke europeiske aviser til å bytte verktøy.

- Vi har også arbeidet målrettet mot en rekke europeiske selskaper som er spesialisert innen systemintegrasjon for avisproduksjon, og fått positive tilbakemeldinger for InDesign, forteller Cunningham.

Argumentene som skal ha imponert disse spesielt, er knyttet til integrasjon mellom ulike verktøy, og til arbeidsflyt basert på Adobes fellesformat pdf, nylig oppgradert til versjon 4.

I forhold til forgjengeren inneholder InDesign 1.5 70 nye funksjoner. Integrasjonen med de øvrige Adobe-programmene er bedre, og grensesnittet tilbyr flere produktivitetsfremmende løsninger.

Integrasjonen gjelder ikke bare tegne- og fotoverktøy som Illustrator og PhotoShop, men også verktøy for grafiske profesjonelle, som PressReady, Acrobat InProduction og InCopy. Av disse spiller PressReady og InProduction en viktig rolle i arbeidsflyt basert på pdf-formatet.

InProduction 1.0 ble kunngjort i begynnelsen av februar, og skulle være leveringsklar i løpet av mars. Verktøyet henvender seg til grafiske profesjonelle som skal klargjøre stoff til produksjon. Den går gjennom et dokument, sjekker at alt innen bilder, farger, fonter, beskjæring og så videre er korrekt utført, og gir anledning til å rette opp feil i originalen. Foreløpig er den bare tilgjengelig i Mac-versjon. Cunninghams forklaring er at markedet ikke har bedt om noe annet.

InDesign 1.5 gjøres tilgjengelig på engelsk i månedsskiftet april-mai på Mac-systemer nyere enn 8.5, og på Windows NT, 98 og 2000. Pris eks mva er 6300 kroner. En oppgradering kommer på rundt 900 kroner.

Les mer om Adobe:


Adobe med rekordresultat
Adobe vil ta kverken på Macromedia Flash
Adobe nedprioriterer hjemmemarkedet
Dumping-pris skal lokke Quark-brukere til InDesign
Slankere og sprekere Adobe tjener 61 prosent mer
Adobe forbereder fotoportal
Photoshop 5.5 sikter mot web
Java-Acrobat åpner ny verden

Til toppen