Adobe tjente 46 prosent mer

Adobe økte omsetningen med 22 prosent og fortjenesten med 46 prosent, viser regnskapstallene for annet kvartal.

Adobe har satset sterkt på å tilrettelegge sine designverktøy til web og på å ordne et stadig mer ensartet miljø for design mot web og print. Web-verktøyene og Acrobat - dokumenthåndtereren som lar deg tilrettelegge dokumenter for utgivelse på web, utskrift eller trykk - er det selskapet framhever for å forklare framgangen i annet kvartal i forhold til samme periode i fjor.

Omsetningen økte med 22 prosent fra 246 millioner dollar til 300 millioner dollar. Driftsresultatet økte med 43 prosent fra 66,9 millioner dollar til 95,8 millioner, det høyeste kvartalsresultatet i Adobes historie. Med finansielle og andre ekstraordinære poster, økte fortjenesten med 46 prosent fra 45,0 millioner dollar til 65,8 millioner.

Adobe-sjef John Warnock sa at framgangen vil fortsette, og at omsetningen ville vokse med 25 prosent i både tredje og fjerde kvartal. På utgiftssiden fordelte han 20 prosent av omsetningen til forskning og utvikling, og 33 prosent til salg og markedsføring.

Ifølge TechWeb Finance ligger fortjenesten per aksje på 52 cents, 3 cents over det Wall Street hadde forventet.

Les mer om bakgrunnen for Adobes framgang:


PDF - Publisistenes Deilige Format
digi.no minitest: Macromedia Director 8
Macromedia utfordrer Adobe med ny versjon av designpakken Freehand
Felles bokpubliserer mot web, CD og papir
Adobe oppgraderer sitt mest framgangsrike produkt
Adobe med rekordresultat
Adobe nedprioriterer hjemmemarkedet

Til toppen