Adobe trives trass i Apples Flash-forbud

Omsatte for første gang for mer enn én milliard dollar i ett kvartal.

Adobe, leverandør av bildebehandleren Photoshop og en mengde andre verktøy for grafisk formgivning og dokumenthåndtering, kunngjorde i går sine tall for kvartalet fram til 3. desember, regnskapsårets fjerde.

Sammenliknet med samme kvartal i fjor økte omsetningen med 33 prosent til 1,008 milliarder dollar. Det er første gang Adobe omsetter for over én milliard dollar på ett kvartal.

For regnskapsåret som helhet økte omsetningen med 29 prosent til 3,8 milliarder dollar.

Kvartalet ble gjort opp med et driftsoverskudd på 287 millioner dollar, en bedring på 86 prosent. For et år siden bokførte Adobe et nettoresultat for fjerde kvartal på minus 32 millioner dollar, i år er det et overskudd på 267 millioner dollar. Avsetningen til skatt er knappe 17 millioner dollar, mot 192 millioner i samme kvartal i fjor.

Tallene var langt bedre enn det analytikerne hadde ventet, skriver Bloomberg.

I inneværende kvartal venter Adobe en omsetning på mellom 1,00 og 1,05 milliarder dollar. Analytikerne hadde ventet rundt 992 millioner dollar.

Adobe-aksjen sto 29,28 dollar rett før tallene ble publisert, og klatret så til 30,70 dollar på grunn av gode tall og gode utsikter. Kursen har variert sterkt det siste året. En toppnotering på nesten 38 dollar tidlig i januar ble etterfulgt av turbulens og så et varig fall fra over 36 dollar i slutten av april til under 27 dollar i juli. 20. september nådde aksjen nesten 33 dollar, for så å falle til under 27 dollar igjen dagen etter.

Kursfallet fra april kan delvis tilskrives Apple-sjef Steve Jobs' utfall mot Adobes Flash-format som spiller en stor rolle ellers på nettet med alt fra video og animasjoner til såkalte «e-aviser», men som altså er forbudt på toneangivende produkter som iPhone og iPad.

Adobe trøster seg med at rekordomsetningen i fjerde kvartal kom trass i Apples holdning til Flash. Det befester inntrykket av at selskapets styrke bygger på produktene for grafisk bransje.

Kjerneproduktet Creative Suite ble oppgradert til versjon 5 tidligere i høst. Rundt 30 til 40 prosent av brukerne skal ha kjøpt den nye utgaven.

En av grunnene til at Apples Flash-forbud ikke har rammet Adobe så hardt som man kunne ventet, er deres produkt Flex, som ifølge selskapet gjør det mulig å lage løsninger som unngår Apples Flash-forbud samtidig som det kan brukes til samtidig å tilrettelegge applikasjoner beregnet på Apples iOS-plattform slik at de også kjører på Googles Android-plattform.

Til toppen