Internettavisen adressa.no er i første rekke ment å være et supplement til papirutgaven av Adresseavisa, men et viktig poeng er å aktivisere brukerne og utnytte de mulighetene interaktive medier gir, sier prosjektansvarlig for adressa.no,Torsten Hanssen, til digi.no.
Det forventes at besøket på sidene øker. De gamle sidene, som kom for halvannet år siden, hadde et gjennomsnittlig ukebesøk på 10.000 lesere. Etter jul ble besøkstallene fordoblet, uten spesiell PR. En av grunnene kan være at nettutgaven la ut NTB, samt oppdaterte nyhetene fortløpende. Med nye sider og nytt konsept forventes ytterligere økning.
- Navnet "adressa.no" er et trøndersk ordspill. Tanken er at det skal være mer enn en blåkopi av papirutgaven, sier Hanssen til digi.no.
-Vi satser blant annet på lyd. adressa.no er den første nettavisen som har inngått avtale med FONO (Foreningen for Norske plateselskap) og IFPI (paraplyorganisasjon som representerer de internasjonale plateselskapene i Norge) om å spille musikkutt, sier Hanssen.
Internettavisen tilbyr nå brukerne å høre 30 sekunders lydkutt av blant annet melodier på Trøndertoppen.
Jan Paulsen i FONO bekrefter overfor digi.no at adressa.no er den eneste nettavisen som har søkt om å få spille musikk-kutt.
Videre er konseptet å yte mer service, og tilby nytte-ting for brukerne som for eksempel vei- og trafikkmeldinger.
Hanssen legger til at adressa.no er første nettavis med egen tegneserie. Den er kjøpt inn fra USA, hvor den har hatt knallsuksess.
Foreløpig er nettsatsingen et prøveprosjekt, og i slutten av april vil det bestemmes om driften skal bli permanent. Det foreligger ingen planer om abonnementsordninger.
Reklameinntektene er positive for adressa.no, men i likhet med andre nettaviser har de ikke noe vesentlig overskudd å skilte med.
Adresseavisen har tidligere inngått et samarbeid med vis@avisen om rubrikkannonser fra Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen og Scandinavia Online. Foreløpig har de ingen videre samarbeidsplaner.