ADSL-salget går FOR bra...

Salget av de raske ADSL-linjene gikk lenge trengt, men nå går det nesten litt for bra, skal vi tro Telenor og NextGenTel.

Det tok litt tid, men nå har salget av de raske ADSL-Internett-linjene virkelig løsnet. Årsaken er todelt. Den ene er at de to største aktørene, Telenor og NextGenTel, nå har bygget ut nok sentraler til av halvparten av befolkningen kan få linjer: Telenor sier 52 prosent av alle husstander, mens NextGenTel sier litt under 50 prosent - fra Trondheim og sørover.

Den andre faktorene som øker salget, var markedsføringen begge selskapene kjørte i høst. Både Telenor og NextGenTel forteller om et friskt salg. Det går faktisk litt for bra, mener begge selskaper.

digi.no og har den siste tiden skrevet om store leveringsproblemer og forsinkelser, og senere har flere andre medier kastet seg på. De store forsinkelsene skyldes hovedsakelig at for mange kunder vil ha ADSL samtidig. - Salget går nesten litt for bra, sier Ole Magnus Grønli, informasjonsdirektør hos Telenor Plus til digi.no.


Telenor forteller at salget tok av i desember.

- I løpet av uke 50 i fjor hadde selskapet 25.000 ADSL-kunder, og salget har holdt seg på samme nivå i hele januar, forteller Gunn Kristin Sande i Telenor til digi.no.

Hvor mange kunder selskapet nå er oppe i vil hun ikke røpe før kvartalstallene legges frem, men det ligger trolig over 30.000. Telenor vil fremover bare bygge ADSL-sentraler der nok kunder stiller seg i kø.

NextGenTel-sjef Olav Stokke forteller at selskapet nylig brøt grensen på 20.000 kunder og at man har "mange tusen kunder under installasjon".

- Vi opplever også voksesmerter. I noen uker har vi blant annet hatt mangel på modemer, men det er nå løst, forteller Stokke til digi.no.

Stokke forteller at selskapet har bygget ut 100 telefonsentraler og skal bygge ut 100 til i årene fremover.

Til toppen