ADSL-utfordrer setter opp farten

Tiscali er i full gang med beilingen av norske kunder og økte nylig bredbåndshastigheten med 20 prosent. - La oss få en skikkelig oversikt over ADSL-markedet med konkrete tall, oppfordrer administrerende direktør Olav Sande.

Tiscali er en offensiv, italiensk internettleverandør som startet virksomheten allerede i 1998. På veien har selskapet slukt franske LibertySurf og hollandske World Online og dannet det Sande mener er Europas nest-største ISP etter tyske T-Online.

- Men T-Online har 85 prosent av kundene sine i Tyskland, påstår Sande.

Det som det ikke er tvil om, er at Tiscali er et europeisk selskap med ambisjoner, til tross for at business-trenden går mer lokalt enn internasjonalt om dagen. Tiscali er, foruten i Norge og Italia, på plass i disse landene: Belgia, Danmark, Frankrike, Nederland,Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige,S. Afrika, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike.

- For eksempel har Tiscali i Danmark vært én av tre ledende ADSL-leverandører i flere år, opplyser han og håper at Tiscali vil innta samme posisjon i Norge.

I øyeblikket er det bare Telenor og NextGenTel som har etablert seg som leverandører med spesielt fokus på privatmarkedet.

Nylig kom det fram at det norske ADSL-salget endelig begynner å akselerere. Telenor var nylig rimelig åpne med totalvolum og salgstakt, mens NextGenTel holder kortene noe tettere inn til brystet.

Les saken her:


Tiscali-sjef Olav Sande håper imidlertid på at man får mer åpne forhold når det gjelder tall og markedsandeler i det norske ADSL-markedet.


- Vi må kunne ha en løpende oversikt over konkrete og korrekte tall i dette markedet. Man greier jo å operere med slike oversikter for eksempel i PC-markedet, sier Sande.

- Vi er en utfordrer som skal bli betydelig større i Norge på nettilgang enn det vi er nå. Vi har imidlertid ikke noe mål å være størst. Det vi vil levere er kvalitet til kundene med god responstid og bra service, noe som vi anser som det viktigste for å være konkurransedyktige, sier han.

Det er få som ikke har lagt merke til all ADSL-reklamen som nå pumpes ut i mediene i diverse kanaler. Tiscali begynte å bygge ut et eget nett i fjor, men har ingen ambisjoner om å bygge et heldekkende ADSL-nett i Norge. Tilbudet til kundene skal tuftes på en kombinasjon av eget nett og leie fra andre leverandører.

Tiscali har hatt ADSL-bredbånd i sin produktportefølje siden i fjor sommer, men har ventet med å gå bredt ut med tilbudet til produktene og dekningen har blitt tilfredstillende i egne øyne.

- Vi skal ikke love noe vi ikke kan holde. Derfor har vi ikke annonsert 20 prosent hastighetsøkning før vi virkelig har kunnet levere. Endel tilbud kan se bra ut, men ofte går det tapt noe i overføringen i forhold til produktspesifikasjonene, mener Sande.

Tiscali vil ikke bare levere tjenester til privatmarkedet, men har også øye for det norske næringslivet. Sande leder en norsk virksomhet med 33 ansatte som han har tro kommer til å vokse mye i tiden som kommer.

Han er ikke redd for at morselskapet kommer til å bli rammet av samme strukturproblemer som andre bredbåndsleverandører som Bredbandsbolaget og UPC.

Tiscali hadde et tap på 200 millioner euro i fjerde kvartal 2000. I fjerde kvartal 2001 var EBITDA-resultatet forbedret til syv millioner euro.

Sande forteller om kutt av kostnader, men er likevel ikke nervøs for fremtiden.

- Vi har en kontantbeholdning på 550 millioner euro. Så vi er uansett sikret fremover. Nå går det også mot balanse på EBITDA-nivå, sier han. EBITDA står for driftsresultat før ned- og avskrivninger.

Til toppen