BEDRIFTSTEKNOLOGI

ADSL vinner norske nettbrukere

Hele 59 prosent av omsetningen innen norsk ISP-virksomhet kommer nå fra xDSL, i Norge betyr det hovedsakelig ADSL, ifølge Post- og teletilsynet.

18. sep. 2003 - 09:37

Post- og teletilsynets rapport for første halvår 2003 viser at totalomsetningen innen ISP-området nærmer seg milliarden. I årets seks første måneder omsatte denne delen av telemarkedet for 942 millioner kroner, og xDSL-bruken dominerer klart.

Hele 59 prosent av omsetningen - 560 millioner kroner - kommer fra xDSL/ADSL, noe som er en dobling sammenliknet med samme periode året før, en vekst som PT forventer vil fortsette i tiden fremover.

ISP-omsetningen fordeler seg ellers slik:

- Oppringt samband 206 millioner kroner

- Fast aksess/leide linjer 78 millioner kroner

- Kabelmodem 18 millioner kroner

- Trådløst bredbånd (WLL/WLAN) 2 millioner kroner

xDSL/ADSL ble lansert mot slutten av 2000 og er den bredbåndstypen som har vokst raskest. Ved utgangen av første halvår i år var det registrert totalt 214.187 xDSL-abonnement, det vil si en vekst på 57.200 i andre halvår 2002 og 68.800 første halvår 2003.

Internett via kabel-TV (kabelmodem) leveres av UPC og Telenor, og det er disse tjenestene som taper mest andeler til xDSL. Frem til lanseringen av xDSL/ADSL vokste kabelmodemsalget sterkt, men nå ligger tilveksten nesten flatt: Per 1. juli var det registrert totalt 58.236 kabelmodem-abonnement, en vekst på skarve 6000 fra 1. januar i år.

Leide linjer er en relativt dyr tjeneste som hovedsakelig rettet mot bedriftsmarkedet, men det finnes også privatkunder. Per 1. juli 2003 har PT registrert cirka 5500 faste aksesser - et nivå som har vært relativt stabilt de siste årene.

Omlag 13 prosent av norske husstander har bredbånd per 1. juli 2003, ifølge Post- og teletilsynets halvårsrapport.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.