Advarer mot for mange egenannonser

Det kan virke mot sin hensikt å fylle nettsidene med egenannonser. Det viser en ny undersøkelse foretatt av analysebyrået Jupiter Media Metrix.

Underholdningsnettsteder plasserer flere egenannonser på sine sider enn andre medieselskaper, skriver CNET News.com. Tallene er hentet fra en fersk undersøkelse foretatt av analysebyrået Jupiter Media Metrix. Undersøkelsen viser at 30 prosent av bannerannonsene på underholdningsnettsteder var egenannonser i fjerde kvartal i fjor. Dette er tre prosent mer enn kvartalet før. Nyhets- og informasjonsnettstedenes visning av egenannonser økte med fem prosent og endte i fjerde kvartal 2000 på 22 prosent.


Portaler og søkemotorer hadde 19 prosent egenannonser - det samme som kvartalet før.

Undersøkelsen viser også at nettannonsering steg til rekordhøye 172 milliarder annonsevisninger i fjerde kvartal.


Rapporten legges frem på et tidspunkt der de fleste nettselskaper sliter med
et tungt nettannonsemarked. Analytikere sier, ifølge CNET, at nettsteder minker verdien på annonsene når de viser så mange egenannonser på et tidspunkt der annonsørene heller burde få inntrykk av at det er attraktivt å annonsere på disse sidene.

- Egenannonser kan være nyttig for mange medieselskaper, men de bør begrense disse slik at annonsene blir mer enn 'å fylle ledig plass' på nettsidene, sier Mike May i Jupiter Media Metrix til CNET.

- Nettpublikasjoner burde benytte egenannonser mer til strategiske formål, oppfordrer han.

Et annet poeng er at det med så mange egenannonser lett kan bli for mye informasjon på nettsidene, og dette kan gjøre brukerne mer 'slitne' og blinde for budskapet. Dermed kan de virke mot sin hensikt. Dette altså i tillegg til å gi dårlige signaler til annonsørene.

PS!
Skulle du oppleve noen egenannonser på digitoday i disse dager (noe som selvfølgelig er temmelig usannsynlig), så vit at de kun er plassert av strategiske formål:-)

Til toppen