BEDRIFTSTEKNOLOGI

Advarer mot Google-svindel

Hevder du forsvinner fra søkemotoren hvis du ikke betaler.

Google ringer aldri rundt, kun til de største kundene som allerede kjenner oss, sier norgessjef Jan Grønbech.
Google ringer aldri rundt, kun til de største kundene som allerede kjenner oss, sier norgessjef Jan Grønbech. Bilde: Marius Jørgenrud
5. okt. 2011 - 12:47

Svenske bedrifter blir nå advart mot et firma kalt Annonskonsulterna AB, som ringer rundt og krever betaling for helt ordinære oppføringer i Google.

I helt åpenbare svindelforsøk blir virksomheter fortalt at det nå er slutt på gratisoppføringene. Hvis de ikke betaler for seg risikerer de angivelig å forsvinne fra søkemotoren.

- Vi frykter at det samme kan skje i Norge, advarer bransjeorganisasjonen Bra Søk. De ble etablert i et forsøk på å rydde opp i en grumsete nisjenæring med flere useriøse aktører.

Metodene til Annonsekonsulterna er dessverre ikke nye. De prøver å gi inntrykk av at det er Google som ringer, eller at de representerer søkegiganten. Men det stemmer ikke.

Svindlere også i Norge: En håndfull aktører prøver å sette søkebransjen i vanry, mener Jan Grønbech i Google. <i>Bilde: Marius Jørgenrud</i>
Svindlere også i Norge: En håndfull aktører prøver å sette søkebransjen i vanry, mener Jan Grønbech i Google. Bilde: Marius Jørgenrud

Svensk Foretagsforening har lagt ut et lydopptak som dokumenterer hvordan svindlerne går frem.

Skjer også i Norge

Det er mange tilsvarende eksempler her til lands, bekrefter norgessjef i Google, Jan Grønbech overfor digi.no.

- Det mest vanlige er selskaper som har en eller annen tvilsom katalog. De hevder at du får en god plassering i Google hvis du er oppført hos dem, eller at du forsvinner fra søkemotoren hvis du ikke kjøper annonseplass hos dem. Det er ren og skjær svindel, sier han.

Google ringer ikke rundt

I Norge har de en ren salgsorganisasjon, men jobber bare mot storkunder. Hvis noen ringer deg og hevder de representerer Google, er det mest sannsynlig ikke sant.

- Google ringer aldri rundt. Vi kontakter kun de kundene som allerede vet at vi jobber med dem. I Norge snakker vi da om rundt hundre kunder, deriblant banker og flyselskaper. Små- og mellomstore bedrifter kan være sikker på at vi aldri vil ringe dem, sier Grønbech.

Han oppfatter imidlertid at problemet er mindre enn før. - Folk blir smartere når de har blitt ringt opp av disse selskapene 70 ganger. De skjønner til slutt av det er tull, mener han.

Google tilbyr automatiserte verktøy for søkeoppføringer og annonsesalg. Samtidig har de en forretningsmodell der tredjepart, typisk mediebyråer, kan tilby hjelp. Det er i dette leddet det har vokst frem også useriøse aktorer.

- Få med deg at det finnes i hvert fall 100 gode SEM-selskaper («search engine marketing») som ikke prøver å lure noen, understreker Grønbech.

Google tilbyr sertifisering og kurs til bransjeaktører, som et kvalitetsstempel og bevis på at de som jobber med dette driver seriøst.

- Sertifiseringen krever at du tar en relativt omfattende eksamen på to nivåer, basic og advanced. Denne må du også fortsette å ta årlig, for hele tiden å holde deg oppdatert. Vi mener disse selskapene yter god service for kundene.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.