RESULTATERFINANS

Advarer mot ny Internett-boble

De mange symptomene analyseres i temadelen i ukens utgave av The Economist.

16. mai 2011 - 09:08

Flere nyheter som digi.no har rapportert de siste ukene minner om galskapen under «dotcom»-perioden som endte med en gedigen sprekk i 2001. Et utvalg:

  • Microsoft kjøpte Skype for 8,5 milliarder dollar, en sum som er ti ganger større enn selskapets omsetning i fjor og 400 ganger enn driftsresultatet.
  • LinkdIn går på børs 19. mai, og venter å verdsettes til mellom 3 og 3,3 milliarder dollar.
  • Renren ble introdusert på New York-børsen: IPO-kursen verdsatte Kinas «Facebook» til 72 ganger selskapets omsetning i 2010. Dagen etter lanseringen hadde kursen økt med neste 40 prosent, fra 14,00 dollar til 19,50 dollar.
  • Den russiske søketjenesten Yandex, som har danket ut Google i hjemlandet, ventes å verdsettes til mellom 6,4 milliarder og 7,1 milliarder dollar når de introduseres på New York-børsen 24. mai.
  • På gråmarkedet har Facebook oppnådd en verdi i overkant av 70 milliarder dollar. De siste transaksjonene verdsetter selskapet til 76 milliarder dollar, mer enn både Boeing og Ford.
  • Det finske utviklingsselskapet Rovio, kjent for det populære spillet «Angry Birds», har nylig innhentet 30 millioner euro i en kapitalutvidelse som verdsetter selskapet til 200 millioner dollar. Rovio sikter mot børsnotering innen fem år, kanskje allerede om to til tre år.
  • Rabattkupongtjenesten Groupon var i mars i samtaler med banker om en mulig børsintroduksjon, med en verdifastsettelse i området 15 til 25 milliarder dollar. Den hittil største markedsverdien i forkant av en børsintroduksjon er Googles 24,6 milliarder dollar i august 2004.

Denne ukens utgave av økonomitidsskriftet The Economist har en mulig IT-boble som tema: Another digital gold rush. I lederen The new tech bubble beskrives hvordan Internett-verdenen igjen preges av irrasjonell overbegeistring, og investorer bør være på vakt mot å gjenta feilene fra slutten av 1990-tallet.

Lederen peker på at det er store forskjeller mellom nå og da. Tallet på nettbrukere er mangedoblet til to milliarder. Den typiske forbindelsen har økt fra modem til bredbånd. Stjernene som investorene hyller i flokk har ofte en solid omsetning. Tallet på børsintroduksjoner er lavt. Nasdaq-indeksen står fortsatt lavere enn rekorden fra mars 2000.

Sli The Economist ser det, særpreges Internett-boblen som nå er i ferd med å dannes, av at den ikke først og fremst fyres av børsen, men av private markeder. Den har videre en global dimensjon, mens forgjengeren var begrenset til rike land, i første rekke USA.

Blant dem som fyrer opp under den pågående boblen, er rike investorer som samlet sine milliarder under den forrige. De utnytter forholdene på gråmarkedet til å hausse sine satsinger, og selger gjerne til investorer uten innsikt i teknologi.

Russiske investorer har spilt en utløsende rolle: Digital Sky Technologies trekker i tråder til både amerikanske nettselskaper som Facebook, Zynga og Groupon. De har bidratt til å sikre kapital til Spotify. De er også engasjert i den pågående nettboomen i Kina.

– Få av dem som løpet for å kjøpe kinesiske aksjer har tenkt gjennom den politiske risikoen, skriver The Economist.

I forrige nettboble, spredte den irrasjonelle begeistringen seg til telekomselskaper: De satset alt for mye på 3G-lisenser. Noe tilsvarende ser ikke ut til å være på gang i forhold til 4G-lisenser. På den andre siden kan globaliseringen av nettbransjen bidra til at langt flere land blir lammet, avslutter tidsskriftet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.