Advarer mot villedende reklame for «4G»

Forbrukerombudet ber alle mobiloperatører sjekke sin markedsføring, og varsler kontroll.

Forbrukerombudet opplyser at de har sendt et orienteringsbrev til alle Norges mobiloperatører om krav til markedsføring av mobilt bredbånd.

Årsaken er at hastighet og kvalitet på mobilt bredbånd markedsføres med superlativer og vanskelige teknologiske begreper, heter det i brevet.

Forbrukerombudet peker på at mobilt bredbånd kan være vanskelig for forbrukere å forstå.

– Forbrukerne skal ikke villedes ved for eksempel bruk av tekniske begreper, men få klar og god informasjon om hvilken hastighet og andre egenskaper de kan forvente av de ulike mobile bredbåndstjenestene, sier nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet.

Hun understreker særlig:

– Opplysninger om hastighet skal være informative og veiledende for forbrukeren.

I brevet heter det:

– Etter Forbrukerombudets syn er det svært viktig at forbrukerne ikke villedes, for eksempel ved bruk av tekniske begreper, men gis klar og god informasjon om hvilken hastighet og andre egenskaper de kan forvente av de ulike mobile bredbåndstjenestene.

Brevet viser til bransjenormen om markedsføring og standardvilkår for internettaksess til forbrukere, som også gjelder for mobilt bredbånd:

… opplysninger om hastighet som er angitt i markedsføringen skal være informative og veiledende for forbrukeren.

I vinter hadde Forbrukerombudet en dialog med Netcom vedrørende deres markedsføring av mobilt bredbånd under betegnelsen «4G». Ombudet slo fast at det er villedende å markedsføre «4G» uten å si hvor raske den mobile bredbåndstjenesten faktisk er. Netcom signaliserte at de ville rette seg etter ombudets oppfordring, som de karakterisert som «klokt».

    Les også:

I brevet til mobiloperatørene ber Forbrukerombudet om de gjennomgår sin markedsføring, og forsikrer seg om at den er i samsvar med ombudets krav.

– Vi gjør samtidig oppmerksom på at vi vil foreta en kontroll av deres markedsføring ved en senere anledning, heter det til slutt i brevet.

Til toppen