Reklameplakat i Kabul for den mobile betalingsløsningen Hawala fra den lokale mobiloperatøren Etisalat. (Bilde: Nato TV)

Afghanistan innfører mobil betaling

Flertallet har mobiltelefon, kun et lite mindretall har bankkonto.

I Norge har man i årevis snakket om å gjøre mobiltelefonen til pengepung. I Afghanistan gjør man noe med det, med støtte fra den statlige amerikanske hjelpeorganisasjonen USAID, går det fram av pressemateriale fra Nato.

Vestmaktene som styrtet Taliban-regimet i 2001 har satset på å utvikle Afghanistans infrastruktur, og på å legge forholdene til rette for privat investering i telekom. Den anslås at det til sammen er investert 1,8 milliarder dollar i privat kapital i denne sektoren i landet.

Mobil betaling – under merkevaren «Hawala» – ble lansert i Afghanistan i sommer, av mobilselskapet Etisalat Afghanistan.

Kommunikasjons- og IT-minister Amirzai Sangin viser til vellykket implementasjon av mobil betaling i Kenya, India og Filippinene, og beskriver tjenesten som en av de viktigste anvendelsene av ny teknologi i Afghanistan.

Reklameplakat for å erstatte kontanter med mobilbetaling.
Reklameplakat for å erstatte kontanter med mobilbetaling. Bilde: Nato TV

USAID har bevilget 5 millioner dollar til Etisalat og andre mobiloperatører, øremerket løsninger for mobil betaling. Hjelpeorganisasjonens representant Greg Howell viser til at mindre enn ni prosent av befolkningen i Afghanistan har bankkonto, mens over 60 prosent har mobiltelefoner. Mobiltelefonen er følgelig inngangen til moderne finanstjenester.

Framfor minibanker, preges Kabul av automater der mobiltelefonbrukere kan fylle opp sine kontantkort.
Framfor minibanker, preges Kabul av automater der mobiltelefonbrukere kan fylle opp sine kontantkort. Bilde: Nato TV
Til toppen