Aftenposten blokkerer for jobbkonkurrent

Aftenposten nektet internettselskapet Jobline å annonsere i avisen i forbindelse med skifte av navn til Monster.

Det skriver Dagens Næringsliv i dag.

Årsaken til annonsenekten er at Jobline er konkurrent til rubrikkaktøren FINN.no som er eid av Aftenposten og også frontes som merkevare i avisen egne rubrikkspalter.

Jobline ville kjøre en annonsekampanje i Aftenposten for å markere skifte av merkenavn til Monster med to halvsides annonser, men annonseavdelingen i avisen sa stopp. Begrunnelsen fra annonsedirektør Pål S. Øverby er at de ikke tar inn annonsører fra aktører som angriper eget forretningsområde.

En avgjørelse i Konkurransetilsynet i 1998 ga Aftenpostens proteksjonistiske innstilling medhold. Den gang var det internettkonkurrenten Eiendomsnett (i dag tinde AS) som ble nektet annonsering i eiendomsmarkedet.

I hele 1997 og 1998 lå Eiendomsnett i krig med Aftenposten i forhold til rubrikktjenestene vis@visen som senere ble døpt om til FINN.

Les hele historikken her:

Markedssjef Eva Bredesen i Monster sier hun kunne hatt forståelse for avgjørelsen hvis det dreide seg om vedvarende annonsering, men opplyser til Dagens Næringsliv at de har bedt en advokat å se på saken.

Øverby på sin side mener at de er i sin full rett til å beskytte FINNs posisjon som nummer én i rubrikkmarkedet.

Til toppen