Aftenposten-design varte i åtte måneder

Aftenposten kom i dag på luften i ny drakt som ligger mye tettere opp til merkevaren på papir. Etter leserstorm rundt design og redesign i april, mener ledelsen nå at "tanta i Akersgata" har funnet sin form.

Aftenposten presenterte 21. april i år et nytt design som de hadde stått for selv. Kritikken kom ganske umiddelbart fra sinte lesere som anbefalte Aftenposten å gå tilbake til den gamle versjonen. "Rotete", "skandale","tabloid" og "skuffende" var bare noen av de negative reaksjonene.

Ikke mange ukene etterpå møttes Aftenposten Interaktiv og New Media Science. Ifølge nettredaktør Trygve Monsen hadde de hatt et møte som var enkelt og upretensiøst og som skulle bringe den den gang nye desgnen videre. Prosjektleder Hanne Linnes i New Media Science bekreftet imidlertid at det hadde vært kontakt med Aftenposten med tanke på redesign.

Hun synes den egenproduserte lay-outen representerte et tilbakeskritt. Så var det da også New Media Science som hadde laget den forrige versjonen.

I dag presenterer Scandinavia Online sitt nye design med samarbeidspartnere, inkludert Aftenposten, VG, Telenor Nextel og digi.no. En ny Aftenposten Interaktiv lanseres også med designstøtte fra New Media Science.

Det betyr at den egenproduserte lay-outen varte i knappe åtte måneder.

Redaktør for Aftenposten Interaktiv, Terje Avner, er veldig fornøyd med hvordan "tanta i Akersgata" nå ser ut, men understreker at det ikke er de store forandringene som er gjennomført.

- Det er ikke noe revolusjonerende nytt med den nye designen, men er mer en oppgradering av den gamle. Logo og inngang er ny, og vi har prøvd å lage tjenesten mer spennende enn den forrige. Jeg mener vi har funnet en form som er mer inviterende og som innbyr til å gå ned i flere saker. Bare halvparten av det nye designet er på plass, så det kommer mer i tiden framover. Vi vil beholde samme seriøse design, men legge vekt på mer interaktivitet. Vi skal ha flere diskusjoner, småkonkurranser, meningsmålinger og annet, sier Avner til digi.no.

Flere nye tjenester blir introdusert med det nye designet i dag.

- Blant annet kan man sende en en sak videre til en venn eller kanskje uvenn og man kan registrerer seg for å motta en daglig nyhetsmail. Av tjenester introdusert den siste tiden har blant annet TV-guiden blitt veldig populær. Men nyheter er fremdeles det viktigste for Aftenposten, vi utgir jo to aviser om dagen, sier Avner.

På de nye sidene til Aftenposten ligger det nå en liten rød sol og teksten Scandinavia Online øverst i høyre hjørne på alle nyhetssider. At Aftenposten og SOL nå samarbeider tettere, bekrefter Avner.

- Vi har inngått en avtale om samarbeid med SOL, som gjør at vi promoterer SOL på våre sider og de promoterer oss. De skaper trafikk til oss, og vi gir innhold til SOL. Vi snakker også om samarbeid på andre typer tjenester, blant annet har vi et par prosjekter vi er i gang med, som kan være klart iløpet av noen uker, sier Avner.

Det vil ikke bli snakk om en direkte leserrespons på avisens sider på Internett som de gjorde i april i år, men Avner understreker at man skal lodde stemningen hos leserne etterhvert.

- Vi har hatt en leserundersøkelse på den gamle tjenesten nå nylig, og planlegger en ny når vi er etablert. Det viktigste er at vi har samme profil på nettet som i avisen. I leserundersøkelsen ble leserne også spurt om de synes Aftenposten er en troverdig nettavis, og det mente hele 94 prosent av leserne. Da har vi funnet den profilen vi vil ha på nettutgaven vår. Vi er opptatt av at Aftenposten Interaktiv skal speile seriøsiteten vi har på papir, sier Avner.

I utvikling av den nye designen bekrefter Avner at det har vært kontakt med New Media Science.

- NMS har vært med å legge grunnpillarene til designen, i tett samarbeid med våre designere. Vi har hatt samarbeid med NMS hele tiden, selv om det har vært litt fram og tilbake. Jeg er opptatt at vi ikke skal binde oss med en design. Vi må kunne gå i litt feil retning, uten å si at alt vi gjorde på den forrige versjonen var galt, sier han.

Til toppen