Aftenposten-ledelsen tror ikke på betaling for nettnyheter

- De allmenne nyhetene tror jeg det ikke er betalingsgrunnlag for på Internett, sier administrerende direktør i Aftenposten, Olav Mugaas til digi.no. Nå må han kutte stort i eget avishus.

Olav M. Mugaas jobber for tiden med en spareplan som skal redusere kostnadene i Aftenposten med opptil 200 millioner kroner de nærmeste årene.

Både i dagens utgave av Aftenposten og i en egen børsmelding varsles det tiltak for å forbedre resultatene og for å kompensere for sviktende annonseinntekter i Aftenposten. Aftenposten skriver at både oppsigelser, permitteringer, førtidspensjonering og "gyldne håndtrykk" vurderes. Avisen har laget en fremdriftsplan og opprettet et eget sekretariat som skal håndtere nedskjæringsprosessen.

Mugaas sier til digi.no at en heller ikke har konkludert når det gjelder datterselskapet Aftenposten Interaktiv.

- Beslutningene kommer når grunnlaget er der, sier han.

Ett tiltak på nettsiden er foruten å redusere kostnadene, å øke inntektene. Men Mugaas tror ikke inntektsstrømmen fra Internett først og fremst vil komme fra de allmenne nyhetene.

- FINN er hovedsatsingen med rubrikkannonser og det er en strålende affære som er markedsledende og får alle annonsene som er i markedet.

Mugaas sier at FINN.no og avis1 er produkter som bidro til å beholde Aftenpostens markedsandel på rubrikkannonsemarkedet i Oslo når konjunkturen tok seg opp på slutten av 90-tallet.

Disse har vært strategiske defensive trekk som Mugaas mener har vært vellykkede:

- FINN har hindret StepStone og Tinde i å ta posisjoner i markedet, mens avis1 ble etablert for å motstå presset fra Osloposten. Vi har også lykkes med det.

- Vanskeligere er det med de tradisjonelle annonsene som en finner i avisene, men som ikke like lett har vandret over til nettutgaven. Han tror det ikke er noe problem å ta betalt for en tjeneste som brukeren mener det er verdt å betale for, spørsmålet er å finne slike tjenester på web.

Ett eksempel han nevner er arkivtjenesten A-tekst, der registrerte kunder betaler for å få tilgang til arkiverte saker.

- De allmenne nyhetene tror jeg det ikke er betalinsggrunnlag for. For enkelte spesielle merkenavn kan dette likevel skje. For de allmenne nyhetene er det så mange som finnes på nettet. Kanalen utgjør i så måte er en stor samling av gratisaviser, mener han og sier at om en tar betalt, så kan nyhetene finnes gratis rett rundt hjørnet.

Når det nå går mot en motkonjunktur, tror Mugaas at aktører med lite ressurser vil forsvinne.

Til toppen