Aftenposten passerer Nettavisen

For første gang er Aftenpostens nettutgave større enn Nettavisen, viser februartallene fra den offisielle trafikkmålingen for norske nettsteder, Norsk Gallups WebMeasure. Samtidig er VG tilbake på toppen.

808.000 unike besøkende ble loggført som lesere av Aftenposten.no i februar - en økning på to prosent fra måneden før. Dermed har Aftenposten Interaktiv for første gang passert Nettavisen.no i antall lesere. Nettavisen hadde en liten nedgang på én prosent fra januar til februar (innenfor feilmarginen) målt i antall unike besøkende til 792.000. Målt i sidevisninger er imidlertid Nettavisen fortsatt vesentlig større enn Aftenposten.no, henholdsvis vel 36 millioner visninger mot i underkant av 24 millioner for "tanta i Akersgata".

VG Nett har på sin side gjenerobret topplassen som landets mest besøkte nettsted. I februar ble det målt vel 1,7 millioner unike besøkende på VGs nettavis, en økning på fire prosent fra januar, mens forrige måneds statistikkvinner, Startsiden.no, må notere seg en tilsvarende stor nedgang - til knappe 1,6 millioner unike besøkende.

Størst økning har Bergensavisen.no - opp hele 12 prosent fra januar. Bergensavisen er registrert med 181.000 unike besøkende i februar.

WebMeasure omfatter også såkalte samkjøringer, det vil si aktører som i sin portefølje har to eller flere nettsteder. I listen for samkjøringer er fortsatt SOL landets klart største nettsted (med søkemotoren Kvasir) målt i antall unike besøkende, VG Nett inkludert. VG har imidlertid flere sidevisninger enn SOL.

På de neste plassene følger ABC Startsiden, Dagbladet, Nettavisen, A-Pressen Interaktiv og de Tre Store (som for øvrig er langt flere enn tre: bt.no, aftenbladet.no, adresseavisen.no, stavangerpuls.no, trondheimspuls.no, bergenspuls.no). Tallene for samkjøringene finner du i tabellen under:



digi.no og Dagens Næringslivs nettavis, dn.no, deler nå posisjonen som landets største næringslivsaviser på nett. Begge nettsteder hadde 192.000 unike besøkende i februar. Som ventet gikk begge nettsteder noe tilbake i OL-måneden sammenliknet med januar - digi.no med åtte prosent, og dn.no med seks prosent.

Til toppen