Administrerende direktør i Aftenposten, Olav M. Mugaas forklarer salget med forskjeller i fokus:
- TV 2 ser Net 2 som et sentralt element i sin videre satsing, mens Aftenposten har et litt anderledes utgangspunkt. Hvis det er for store forskjeller innad i et selskap fører det til en forvitring av utviklingen, og Aftenposten sitter nå igjen med en eierandel som er liten nok til at TV 2 kan utvikle selskapet nøyaktig slik de vil, og tilstrekkelig stor til at vi har nytte av å være til stede.
- Vi har gått vekk fra en strategi-investering mer i retning av en ren finansiell investering, sier Mugaas til digi.no.
Aftenposten skal i tillegg gå sammen med VG og TV 2 om å bygge opp en reise-nettjeneste, og TV 2 skal i følge meldingen ruste opp Net 2 Interaktiv.
Schibsted-konsernet har en eierinteresse på 33,3 prosent i TV 2 og 100 prosent i Aftenposten og VG.