Aftenposten slår tilbake med papirrubrikk

Etter nedgang fra 1998 til 1999 setter Aftenposten ny rubrikkannonse-rekord på papir i år 2000, blant annet på eiendomsannonser. - Vi tror papir og nett kan leve side om side, sier en salgsdirektør i Aftenposten til digi.no.

Regnskapstall digi.no har fått tilgang til, viser at Aftenposten AS passerer 300 millioner kroner i rubrikkinntekter i papirutgaven første kvartal i år 2000.

- Vi har satt ny rekord på omsetning blant annet når det gjelder eiendomsannonser, hevder salgdirektør Jon Harald Spjøtvoll som styrer rubrikkannonsene på papir i Aftenposten.

Det har lenge vært en vedtatt sannhet at Internett med sine søkemuligheter, sorteringskriterier og lave kostnader overgår papiravisen som annonsemedium når det gjelder mindre annonser, de såkalte rubrikkannonsene.

Mediebyråer som Carat har spådd en kraftig reduksjon på papir, det samme har Nettavisens sjef Knut Ivar Skeid.
Les:
Kraftig rubrikk-reduksjon i 99
Dagbladet/Nettavisen rubrikkutfordrer
- Slaget tapt for papir-rubrikk

Derfor har da også Aftenposten, som Norges suverent største rubrikkannonsemedium, og eieren Schibsted rustet opp internettsatsingen ved å skille ut Finn.no i et eget annonseselskap.

På papir så vel som online blir merkenavnet FINN benyttet. Nå viser det seg imidlertid at ekspertene kan ha trukket forhastede konklusjoner når det gjelder papirmediets død som rubrikkmedium.

I 1998 solgte Aftenposten rubrikkannonser for 290,4 millioner på papir i første kvartal. I 1999 var rubrikkinntekten sunket til 261,8 millioner. I år er annonseinntektene tilbake på gammelt nivå og vel så det, med en inntekt på 314,5 millioner for første kvartal 2000.

Det er verdt å notere at dette er bruttopriser, det vil si at rabatter ikke er tatt med i regnestykket, men inntektene er sammenliknbare like fullt.

- Størrelsen på annonsene, omsetningen og antall annonser - vi ser økning på alle disse områdene, sier Spjøtvoll som garanterer at tallene kun gjelder for papir og at internettomsetningen ikke er tatt med. Heller ikke prisøkning fra 1999 er en underliggende årsak.

- Vi holder følge med den gjennomsnittlige prisindeks-økningen, sier han. I tillegg er det gamle prinsippet med at en plassering på FINN på nettet også innebærer annonsering på papir, historie.
Les saken fra noen år tilbake:
Nettannonser krever også papir
- I dag er det helt atskilt. Det er en stund siden vi sluttet med den koplingen, sier Spjøtvoll og mener at Aftenpostens resultater beviser at markedet utvider seg og at det ikke skjer en kannibalisering:


- Internetts viktigere rolle går ikke på bekostning av oss, slike mange har spådd. Vi tror at papir og Internett kan leve side om i lang tid ennå, sier han og peker på at de også har klart å kapre tilbake noen markedsandeler fra en gratisaviskonkurrent som Osloposten.

Den landsomfattende streiken fra LOs side kommer imidlertid svært ubeilelig på Aftenposten som føler at de er i siget.

En lengre konflikt kan koste dem dyrt.

Til toppen