Aftenposten vil kåre beste annonsebanner

Aftenposten skal arrangere en løpende konkurranse om hvilke annonser som er best på nett. Annonser som har stått på Aftenposten Interaktiv har gratisbillett inn til juryens nominasjonsmøter.

Aftenposten vil sparke i gang større fokus på nettannonsering og lanserer en egen pris for å beste annonse på nettet.

- Dette er et opplegg vi satte i gang fordi at annonsører og reklamefolk skal få muligheten til å være frie og eksperimentelle også med internettannonsering. Vi tror på verdien av å få fokus på internettannonsering tidlig i utviklingsprosessen i byråene, forteller salgssjef i Aftenposten Interaktiv, Elisabeth Kilberg Skallevold. Meningen var at det skulle kåres en vinner for første kvartal i år i disse dager, men juryarbeidet har blitt forsinket.

- Siden vi er litt forsinket, kommer vi til å ha en første-halvårskåring, men målet er at det skal være kåringer hvert kvartal, forteller Kilberg Skallevold til digi.no.

Sannsynligvis vil første premiering finne sted rett etter fellesferien.

Alle bannerannonser som har vært på nettet hos Aftenposten er automatisk med i konkurransen, heter det i konkurransereglene.Men andre annonser skal ha muligheten til å snike seg inn bakveien.

- Det er tre veier inn til nominasjon i konkurransen. Den første er at alle bannerannonser på nettet i Aftenposten er med, den andre er at man også kan sende inn en annonse man er stolt av som ikke har stått hos oss, og den tredje muligheten er eksperimentelle annonser som ikke nødvendigvis er offentliggjort. Eneste kravet her er at annonsen er godkjent av kunden. Alle forslag vil bli lagt ut uavhengig av tradisjonelle begrensninger som vekt, animasjoner og ny teknologi, forteller Kilberg Skallevold.

- Og dette gjør dere fordi dere er idealister?

- For å være helt ærlig, ja. Internettmarkedet i Norge har ennå ikke blitt så stort at man bare kan være konkurrenter og ensidig kommersielle. Blant annet samarbeider Aftenposten med VG, SOL og TV2 om prosjektet Bankplassen, hvor banker med eget nettsted kan ligge gratis i en prøveperiode. Dette gjør vi fordi vi har tro på bankvirksomhet på nett. Kommer de som kunder til Aftenposten etterpå, er jeg veldig fornøyd, sier hun.

Bankplassen har kun vært oppe i fem uker, og skal ha en testperiode på 10 uker, og har i dag ni banker knyttet til seg.

- Når man kjører kampanjer i ulike medier gir det synergier. Vi ser at når man i morgenavisen har en annonse, og senere på dagen har beslektede annonser på nettet, gir det større oppmerksomhet. Flere og flere av de store papirannonsørene ser nytten av nettet, mener Kilberg Skallevold.

Premien for den som blir kåret til "Best på nett" er selvfølgelig annonseplass på Aftenposten Interaktiv, både på nettet og i avisen. Premiene er foreløpig en liten hemmelighet, det avhenger av om det er en enkeltperson eller et team som vinner.

- Så ledelsen i Aftenposten er villig til å legge i en del resursser på dette?

- Vel, vi setter det høyt, og ledelsen anerkjenner arbeidet, sier hun.

Alle annonser som er vurdert til nå, ligger på Aftenpostens nettsider (se peker i høyre marg og nederst på siden). Blant de nominerte bidragene finner man blant annet Vingreisers kontroversielle annonseserie som sto i Aftenposten fra januar i år. Her ble leseren tvunget inn på Vingreisers hjemmeside etter kun å ha ført musepekeren over annonsen.

I juryen sitter:

  • Arve Kvaløy, Bates Dialog X/M
  • Marianne Løvdal, Boxman
  • Øyvind Vada, (eks-Mogul Media)
  • Stephanie Dumont, Bold Reklamebyrå
  • Henning Dahl, Aftenposten
Til toppen