Aftonbladet mest lest

Schibsted-eide Aftonbladet er Sveriges mest leste nettavis, ifølge en panelmåling foretatt av det svenske analyseselskapet Sifo.

Det svenske analysebyrået Sifo har nettopp gjennomført Nordens første panelmåling med målesystemet RelevantKnowledge. I panelet sitter per i dag rundt 1.500 personer. Panelmålingen tar både for seg de største nettstedene nettbrukere i Sverige går inn på, og kun svenske nettsteder.

Relevant Knowledge siste måling (antall unike besøkende per måned):

PLASSERING NETTSTED ANTALL BESØK
1 Passagen 1.374.000
2 Tele2 1.270.000
3 Torget 1.009.000
4 Algonet 992.000
5 AltaVista Sverige 918.000
6 Telia 903.000
7 Aftonbladet 893.000
8 Sunet 453.000
9 TV4 405.000
10 Dagens Nyheter 357.000

Aftonbladet er største nettavis i panelmålingen, da ingen av nettstedene på plassene over er nettaviser. Regner man de samme tallene (over) i tidsbruk på de ulike nettsteder/publikasjoner, kommer Aftonbladet på topp av de svenske med et gjennomsnitt på 45 minutter. Konkurrenten Dagens Nyheter kommer ikke en gang med på tidsbrukmålingen.

Sifo har også en annen type måling - TS Netcheck som utarbeides månedlig. De siste tallene fra denne målingen viser at Aftonbladet er en klar vinner blant nettsteder/publikasjoner.

Marstallene på TS Netcheck: (Antall daglige besøk)

PLASSERING NETTPUBLIKASJON ANTALL DAGLIGE BESØK
1 Aftonbladet 103.227
2 Euroseek 51.860
3 Dagens Nyheter 46.751
4 IDG 36.371
5 Dagens Industri 31.105
6 Platsbanken 23.782
7 Bovision 20.445
8 Svenska Dagbladet 17.179
9 Göteborgsposten 11.231
10 Affärsvärlden 11.209

Sifo opplyser at Aftonbladet har vært med i undersøkelsen siden 1996, men at flere nye typer nettsteder har kommet til den siste tiden har, som Bovision og Platsbanken. Bovision er en søketjeneste for eiendom, mens Platsbanken er en jobbsøker-tjeneste.

Til toppen