Det svenske analysebyrået Sifo har nettopp gjennomført Nordens første panelmåling med målesystemet RelevantKnowledge. I panelet sitter per i dag rundt 1.500 personer. Panelmålingen tar både for seg de største nettstedene nettbrukere i Sverige går inn på, og kun svenske nettsteder.
Relevant Knowledge siste måling (antall unike besøkende per måned):
PLASSERING | NETTSTED | ANTALL BESØK |
1 | Passagen | 1.374.000 |
2 | Tele2 | 1.270.000 |
3 | Torget | 1.009.000 |
4 | Algonet | 992.000 |
5 | AltaVista Sverige | 918.000 |
6 | Telia | 903.000 |
7 | Aftonbladet | 893.000 |
8 | Sunet | 453.000 |
9 | TV4 | 405.000 |
10 | Dagens Nyheter | 357.000 |
Aftonbladet er største nettavis i panelmålingen, da ingen av nettstedene på plassene over er nettaviser. Regner man de samme tallene (over) i tidsbruk på de ulike nettsteder/publikasjoner, kommer Aftonbladet på topp av de svenske med et gjennomsnitt på 45 minutter. Konkurrenten Dagens Nyheter kommer ikke en gang med på tidsbrukmålingen.
Sifo har også en annen type måling - TS Netcheck som utarbeides månedlig. De siste tallene fra denne målingen viser at Aftonbladet er en klar vinner blant nettsteder/publikasjoner.
Marstallene på TS Netcheck: (Antall daglige besøk)
PLASSERING | NETTPUBLIKASJON | ANTALL DAGLIGE BESØK |
1 | Aftonbladet | 103.227 |
2 | Euroseek | 51.860 |
3 | Dagens Nyheter | 46.751 |
4 | IDG | 36.371 |
5 | Dagens Industri | 31.105 |
6 | Platsbanken | 23.782 |
7 | Bovision | 20.445 |
8 | Svenska Dagbladet | 17.179 |
9 | Göteborgsposten | 11.231 |
10 | Affärsvärlden | 11.209 |
Sifo opplyser at Aftonbladet har vært med i undersøkelsen siden 1996, men at flere nye typer nettsteder har kommet til den siste tiden har, som Bovision og Platsbanken. Bovision er en søketjeneste for eiendom, mens Platsbanken er en jobbsøker-tjeneste.